پرسش از چهره سازی ایران اینترنشنال از شادی امین و سانسور خبر بیانیه وزارت خارج امریکا در باره مجاهدین

سیامک نادری

ایران اینترنشنال بعنوان رسانه ای پر مخاطب و اثر گذار و بویژه در این دوماه اخیر جنبش ملی «زن- زندگی – آزادی» فعالیت های بسیار خوبی در پوشش دادن به صدای جنبش و مردم داشته است، اما نقد و پرسش و شفاف سازی لازمه دمکراسی و شایسته اصول کار رسانه ای است. به همین سبب این پرسش ها مطرح است. هدف نه زیر سوال بردن، بلکه پرسشگری است و این یک نمونه از پرسش هایی است که در برابر مسئولین ایران اینتر نشنال و هیأت تحریریه آن قرار دارد:

پرسش این است که :

آیا با پروژه چهره سازی در ایران اینترنشنال مواجه هستیم؟ آیا با سانسور خبر نسبت به مجاهدین خلق در ایران اینترنشنال مواجه هستیم؟ آیا با دستچین کردن افراد و شخصیت ها و یا حداقل تقدم و تأخر برای حضور در برنامه و رسانه ای کردن آنها مواجه هستیم؟

همچنانکه درخبر انتشار یافته در سایت اخبار روز « پاسخ خاله ی نیکا به شادی امین: نیکا زنده نیست، اما خانواده اش زنده اند و برای بیان حقیقت در دسترس» انتشار یافت،  در سایت حقیقت مانا  نیز با اضافه کردن ملحقاتی انتشار یافت که پیش از این خانواده های دادخواه آبان ۹۸ نیز نسبت به سوء استفاده از فرزندانشان هشدار داده بودند؛ ضروری است که به این نوشته مراجعه شود (۱ )

تقلب در دادگاه آبان

همچنین در نوامبر ۲۰۲۱ هنگامی که برای دادگاه حمید نوری در استکهلم- سوئد حضور داشتم مطلع شدم که: در دادگاه آبان شادی امین یک شاهد را یکبار با چهره پوشیده به صحنه آورده است و یکبار نیز همان شاهد را با چهره علنی بعنوا شاهد دیگر معرفی کرده است. همانجا در واکنش اولیه  گفتم که:« اگر این موضوع مطرح و علنی شود سبب « بی اعتمادی» نسبت به فعالیت سیاسی و حقوق بشری می گردد. همین موضوع را نیز دو هفته پیش آقای ایرج مصداقی در برنامه مصاحبه هفتگی با میهن تی وی مطرح کردند و موارد دیگری که در این سطور مجال گفتن آن نیست.

۱- پرسش از نقش ایران اینترنشنال در پوشش خبری از «شادی امین»

لازم به توضیح است که ایران اینترنشنال در طی دو ماه اخیر پس از شروع جنبش«زن- زندگی- آزادی» تاکنون  ۲۹ بار  و به عبارتی « یک روز درمیان» در باره موضوعات و مؤلفه های مختلف از جمله درباره دانش آموزن، دانشگاه، اعتصابات، فرهنگیان، زنان، حقوق بشر، سیاست خارجی، تشکل یابی در خارج از کشور با شادی امین گفتگو پرداخته است.

ایران اینترنشنال شادی امین را با عناوین مختلف « بعنوان کنشگر سیاسی، فعال حقوق بشر-  مدیر شبکه شش رنگ- از مدیران عدالت برای ایران و محقق و پژوهشگر حقوق بشر » به صحنه می آورد.

تنها عنوانی که به شادی امین اختصاص داده نشده است تحلیل گر سیاسی است اما در عمل با موضوعاتی که با او به گفتگو می پردازند فراتر از یک تحلیل گر سیاسی، در امور بین المللی، جامعه شناسی و امور امنیتی-  دفاعی و نظامی و…نیز پایه ثابت برنامه های ایران اینتر نشنال می باشد  و طی دو ماه اخیر بعضاً  موردی بوده که در باره  یک موضوع، سه بار با او در این باره به  گفتگو نشسته اند؟

موضوعاتی که در طی این دو ماه اخیر با شادی امین به گفتگو پرداخته اند بر اساس آنچه که در ایران اینترنشنال آمده و جمع آوری کرده ام  صحت آنچه که در فوق بدان اشاره کرده ام را می رساند  و این موضوعات بر طبق نوشتهای ایران  اینتر نشنال عبارتند از:

« از تأثیر اعتصابات – مدیر شبکه شش رنگ- سیاست خارجی و امانوئل مکرون- شارهای بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی- امضای بیش از یک ملیون نفر را به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل(سازمان عفو بین‌الملل)- دانشگاه و نهاد های امنیتی آن- کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد- به آتش کشیدن پرچم شش رنگ و اسراییل- راهپیمایی اعتراضی در شهرهای مختلف جهان بویژه برلین-  اهمیت روایت کشته شدن محمدرسول مومنی‌زاد، جوان کشته شده در قتل اعتراضات رشت- انتشار فهرست مظنونان تلاش برای سرکوب خیزش سراسری- جزئیات فراخوان عدالت برای ایران- ارزیابی شادی امین،ازمدیران عدالت برای ایران و محقق حقوق‌بشر،از  اعتراض‌های روز شنبه ۱۶ مهر در ایران-  بیش از ۲۰  سازمان حقوق بشری در نامه‌ای به جو بایدن، خواستار مقابله ایالات متحده با سرکوب معترضان در ایران شدند( اما چهره اصلی آن شادی امین است؟)- تجمعات اعتراضی دانش‌آموزان- تظاهرات جهانی در حمایت از خیزش مردم ایران؛ بیش از ۱۵۰ شهر جهان تجمع برگزار می‌کنند- حکم دادگاه جهانی آبان – هدف نیروهای سرکوب- عمل انقلابی، دفاع مشروع و مقاومت مردم ایران در برابر خشونت نیروهای سرکوب – بیانیه‌های فرهنگیان برای اعتصاب در مدارس سراسر کشور و لزوم شکل‌گیری شبکه‌ اعتصاب‌ و اعتراض- برخورد خشن حکومت با مردم و اهمیت تشکل‌یابی مردم و گروه‌های خارج از کشور- مقاومت مردم در مقابل نیروهای سرکوبگر»

 

 عکس و اسناد ۲۹ مصاحبه با شادی امین طی دو ماه :

 

۲- پرسش از سانسور ایران اینتر نشنال  درباره بیانیه وزارت خارجه امریکا در باره مجاهدین خلق

۱- چرا ایران اینترنشنال بیاینه وزارت خارجه امریکا در باره مجاهدین خلق را سانسور کرد در حالیکه تمام رسانه ها این خبر را بازتاب دادند؟

۲- چرا ایران اینترنشنال صرفا در توئیتر خبر فوری خود، پاسخ سخنگوی مطبوعاتی مجاهدین را بدون اشاره یا درج بیانیه وزارت خارجه امریکا، انتشار داده است( در حالی که همه اعضای این سازمان میدانند شخص مسعود رجوی است و مسعود رجوی گفته بود هر کجا لازم باشد خودم می آیم و بعنوان سخنگوی مجاهدین وارد میشوم. و بهنگام پخش سخنان سخنگوی همه اعضا در تشکیلات کف میزنند زیرا می دانند که پیام رهبر عقیدتی مجاهدین است )

۳- ازقضا فقط سایت های اصلی و جانبی مجاهدین خلق که ارگان سازمانی است از انتشار بیانیه وزارت خارجه خودداری کرده و صرفا پاسخ خود به بیانیه وزارت خارجه را انعکاس دادند، دلایل این نوع خبر رسانی چیست؟

۴- در بیانه وزارت خارجه بصراحت «نگرانی‌های جدی» این کشور در مورد مجاهدین خلق،«از جمله اتهامات سوءاستفاده از اعضای خود» را یادآور شد.»

۵- علت سانسور منتقدین مجاهدین و عدم دعوت آنها در ایران اینتر نشنال چیست؟  این در حالی است که اخبار مجاهدین خلق و یا گفتگو با مسئولین آنها درباره رویدادهای مختلف را شاهد بوده ایم. حتی حسن داعی که فردی شناخته شده و از هواداران آنها است و من بعنوان کسی که ۳۶ سال در این تشکیلات حضور دارم و از این امر مطلع بوده و در این باره مقاله ای نیز انتشار داده ام، یکی از افراد ثابت برنامه های ایران اینترنشنال است.

پیش از این در تیرماه ۱۴۰۱ « نامه سرگشاده برخی از جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق خطاب به مایک پنس» برای برخی رسانه ها از جمله ایران اینترنشنال نیز ارسال کردم اما انتشار نیافت. این در حالی است که وقتی خبر دیدار مایک پنس از ایران اینترنشنال  انتشار می یابد می بایست نامه سرگشاده ۲۲تن از اعضایی که بیش از ۳۰۰سال سابقه تشکیلاتی دارند انتشار می یافت کما اینکه در بیانیه وزارت خارجه امریکا برای اولین بار بصراحت «نگرانی‌های جدی» این کشور در مورد مجاهدین خلق،«از جمله اتهامات سوءاستفاده از اعضای خود» را یادآور شد.» به طبع آن دسته از رسانه هایی که از انتشار این نامه سرگشاده و یا نمونه های مشابه آن  خودداری کردند در آینده می بایست پاسخگوی عملکرد خود باشند.

این نامه سرگشاده در گویا نیوز، کیهان لندن، اخبار روز، سایت زیتون و ایران گلوبال، ملیون ایران، بالاترین، حقیقت مانا و …انتشار یافت.

نامه سرگشاده برخی از جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق خطاب به مایک پنس

https://kayhan.london/fa/1401/04/15/290734/

 

ضمیمه:

پاسخ خاله ی نیکا به شادی امین: نیکا زنده نیست، اما خانواده اش زنده اند و برای بیان حقیقت در دسترس

https://haghighatemana.com/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d9%87-%db%8c-%d9%86%db%8c%da%a9%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%86%db%8c%da%a9%d8%a7-%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-2/?fbclid=IwAR0smkr0kATb2ncl7goZw5gS_9SIR6vReeh7xXaSu76D3ialXRHra2LRi7Q