فرو ریزش خاکریزهای رژیم در لبنان و عراق، آزادی زندانیان در روزهای اخیر در ایران؟

سیامک نادری

آزادی تنی چند از زندانیان سیاسی در روزهای اخیر توسط رژیم جمهوری اسلامی، ناشی از فروپاشی خاکریزهای رژیم در لبنان و عراق است. همچنانکه درطی این سالیان عناصر رژیم گفته اند:« لبنان و عراق و یمن و سوریه و…عمق استراتژیک ما است و ما خاکریزهایمان را نه در ایران، بلکه درخارج ازایران کشیده ایم و خاکریزهای دفاع از کشور را ، درخارج از کشور برقرار ساخته ایم.»

همچنانکه موج دستگیریهای دو سه ماهه اخیر ناشی از رو در رویی امریکا و ترامپ با جمهوری اسلامی و به طبع بحرانی شدن اوضاع داخل ایران انجامید، رژیم و وزارت اطلاعات برای بستن شرایط و مقابله با اعتراضات و کنترل اوضاع و در دست گرفتن شرایط، پیش دستی بخرج داده و نیروی های شناخته شده، فعال که قدرت هدایت، تأثیرگذاری و راه اندازی اعتراضات را داشتند، دستگیر و با احکام سنگین روانه زندان ساخت. البته این سیاست انقباظی سیاسی اجتماعی در آن شرایط بسود رژیم بود. کما اینکه آزادی زندانیان با وثیقه های سنگین نیز در روز های اخیر، برای کاهش از سیاست انقباضی ضروری و مهم است. و این همان کارکرد درهم شسکستن خاکریزهای رژیم در عراق و لبنان است.

این تاجایی است برغم برگزاری کارناوال نمایش قدرت سیاسی اربعین، و برغم انکار نفرت مردم عراق و لبنان درتظاهرات برعلیه رژیم جمهوری اسلامی، اینک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دراطلاعیه ای گفته است: « با توجه به گزارش وقوع برخی نا آرامی ها در عراق از هموطنان عزیز و زائرین عتبات عالیات درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی برنامه سفر خود به عراق را به تعویق اندازند.»

درهم شکستن خاکریزهای رژیمی که خود را ام القرای اسلامی می نامید و خاکریزهای خود را درخارج ازمیهن می چید، اینک با تظاهرات مستمر درلبنان و عراق و پایان جنگ در سوریه و آتش بس و مذاکرات صلح دریمن، خامنه ای و وزارت اطلاعات ناگزیر به آزاد کردن تنی چند اززندانیان روی آورده است، زیرا پتانسیلی انفجاری موجود در جامعه و آتش زیرخاکستر که در قیام دی ماه ۹۶ در ۲۰۰شهر ایران زبانه کشید و تمامت رژیم را هدف گرفت( اصلاح طلب، اصول گرا – دیگه تمومه ماجرا) نه تنها با عث وحشت خامنه ای و وزارت اطلاعات شده است بلکه حتی محمد خاتمی نیز خطر را تشیخص داده و۲۸تیرماه ۹۸ به صحنه آمده ومی گوید:«اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود.»‌

همچنانکه موج دستگیریهای سه ماه اخیر توسط رژیم جمهوری اسلامی، مردم را ازمبارزه بازنداشته و رژیم نیز این ببند و بگیر… طرفی نبست، آزادی قطره چکانی زندانیان سیاسی که با اتهامات واهی دستگیرشده اند نیز، گریزگاهی برای جلوگیری از بروز اعتراضات و مبارزه مردم نخواهد داشت. به موازات تظاهرات لبنان و عراق و…و شروط ۱۲ ماده ای پمپئو، رژیم ناگزیر است به عقب نشینی بیشتری در داخل میهن دست بزند…، زیرا فرو ریزش خاکریزها در خارج …همچون ساعت شنی خامنه ای را ناگزیر می کند خاکریزهای متناسب با شرایط جدید در داخل میهن بنا کند. راستی کدام خاکریز و قدرتی است که بتواند درمقامل سیل مردم بأیستد. حضور انبوه مردم و سیل توده ایی همان وحشتی است که تمام دیکتاتوران را بخود می لرزاند.

به همین دلیل خامنه ای امروز  چهارشنبه ٨ آبان/٣٠ اکتبر با اشاره به ناآرامی‌های لبنان و عراق، در مورد خطر “فتنه و نا امنی” هشدار داد :

«مهم‌ترین وظیفه در کشورهایی مثل لبنان و عراق که دچار آشوب و تظاهرات‌اند، مقابله با ناامنی است. او گفت که در ایران نیز نیروهای مسلح باید کاملاً مراقب باشند زیرا امکان فتنه همچنان وجود دارد.»

حقیقت مانا