اخبار خروش مردم ایران چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ تظاهرات: ششمین روز اعتراض گسترده در ایران| جو امنیتی تهران؛ اعتراضات در شهرستانها حمله ماموران به مردم در روز پنجم ۹ کشته برجای گذاشت: تعداد کل کشته ها دستکم ۲۱ نفر

اخبار خروش مردم ایران

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶

تظاهرات:

ششمین روز اعتراض گسترده در ایران| جو امنیتی تهران؛ اعتراضات در شهرستانها

حمله ماموران به مردم در روز پنجم ۹ کشته برجای گذاشت: تعداد کل کشته ها دستکم ۲۱ نفر

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع رسمی خبر در ایران:  در تظاهرات و ناآرامی های دوشنبه یازدهم دی ماه در ایران دست کم ٩ نفر کشته شدند. از آغاز اعتراض های خیابانی در هفتم دی ماه گذشته علیه فقر و استبداد مذهبی در ایران دست کم ٢١ تن از جمله ۱٦ تظاهرکننده کشته و حدود ۵٠٠ تن دیگر دستگیر شده اند.

در خمینی شهر یک کودک یازده ساله و در کهریزسنگ یکی از اعضای سپاه پاسداران در جریان درگیری های خیابانی کشته شدند. مقامات رسمی همچنین می گویند که در نجف آباد یک پلیس به ضرب گلوله کشته شده است.

سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته است که شش تن از تظاهرکنندگان در قهدریجان از توابع استان اصفهان کشته شده اند. همین منبع تصریح کرده است که این شش تن در جریان تلاش تظاهرکنندگان برای تسخیر یک پاسگاه به ضرب گلوله از پای درآمدند.

معاون فرمانداری استان تهران، علی اصغر ناصربخت، گفته است که ۴۵٠ نفر در سه روز گذشته فقط در حوالی دانشگاه تهران دستگیر شده اند.

امروز تصاویری از درگیری در اعتراضات دیشب فولاد شهر به دست بی‌بی‌سی رسید که نشان می‌دهد معترضان درب مسجد و مصلای فولادشهر و تصویر خامنه‌ای بر دیوار شهر را آتش می‌زنند.

در تصاویری متعلق به روز دوشنبه که از قهدریجان اصفهان هم منتشر شده معترضان به بنیاد آیت الله خامنه‌ای حمله کردند و ساختمان آن را آتش زدند.

 

از فلکه اول گوهردشت در شمال کرج نیز گزارش رسیده که در آخرین ساعات شب، درگیری‌های پراکنده‌ای بین ماموران انتظامی و معترضان صورت گرفته است. معترضان علیه حکومت شعار می‌دادند و خواستار بازگشت نظام پادشاهی بودند.

پیشتر صدا و سیما گزارش داد که ساختمان فرمانداری شهرستان لنجان استان اصفهان به گلوله بسته شده است. تلویزیون ایران حمله کنندگان را اغتشاشگر توصیف کرده است و می‌گوید که هیچ یک از نیروهای انتظامی در ساختمان فرمانداری آسیب ندیده‌اند.

 

رژیم :‌

خامنه‌ای: «با ابزارهای گوناگون در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند».

سفر ریاست جمهور فرانسه به ایران به زمان دیگری موکول شد.

علی اکبر ولایتی: «کسانی که در آشوب‌ها پرچم ایران را آتش زدند نماینده همین مرتجعین، مخالفین و دشمنان ایران هستند».

 

عباس عبدی خواستار برخورد شدید حکومت با مردم اغتشاشگر شد

حسن روحانی: همه کسانی که به خیابان‌ها آمدند، از خارج دستور نگرفته‌اند

دولت ترکیه با ابراز نگرانی از اوضاع خواستار حفظ ثبات ایران شد. سوریه هم با ایران ابراز همبستگی کرده و به حمایت آمریکا و اسرائیل از معترضان تاخته است. در این چند روز بسیاری از معترضان شعار «سوریه را‌‌ رها کن، فکری به حال ما کن» سرمی دادند

.

 

 

حمایت جهانی:

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه از افزایش آمار کشته‌ها در تظاهرات ضددولتی ایران ابراز تاسف کرد و از جمهوری اسلامی خواست حق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را به رسمیت بشناسد.

فرهان عزیز حق، سخنگوی آقای گوترش گفت: «ما از گزارش‌هایی که می‌گوید عده‌ای جانشان را از دست داده‌اند متاسفیم و امیدوارم از خشونت بیشتر پرهیز شود. ما انتظار داریم حق تجمع مسالمت آمیز و حق بیان مردم ایران محترم شمرده شود».

همزمان فرانسه هم نسبت به «شمار قربانیان و بازداشت‌ها» ابراز نگرانی کرد».

وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: «حق اعتراض آزادانه یک حق اساسی است».

 

دولت پرزیدنت ترامپ از تهران خواست به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی در ایران پایان دهد

نیکی هیلی: درخواست جلسه اضطراری شورای امنیت درباره سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی داریم

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، هم گفت که رهبران ایران‌‌ همان کاری را می‌کنند که همیشه انجام می‌دهند و آن انداختن همه چیز به گردن خارجی هاست.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، هم گفت که رهبران ایران‌‌ همان کاری را می‌کنند که همیشه انجام می‌دهند و آن انداختن همه چیز به گردن خارجی هاست.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید هم با صدور در بیانیه‌ای از رهبران ایران خواست که «به حقوق اساسی شهروندان خود برای بیان مسالمت آمیز خواست خود برای تغییر احترام بگذارند».

 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان آن شده است که مقامات ایرانی با اجتناب از «کاربرد زور بیش از حد»، درباره تلفات جانی در اعتراضات جاری تحقیق و «محدودیت‌های خودسرانه بر دسترسی به اینترنت را لغو کنند».

 

شخصیت ها وگروهها:

نسرین ستوده حقوقدانان و روشنفکران ایران را به حمایت از مطالبات مردم فراخواند

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دعاوی در ایران در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه، وکلا، حقوقدانان و روشنفکران این کشور را به حمایت از مطالبات به حق و تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران برای رسیدن به خواسته هایشان فراخوانده است.

نسرین ستوده گفته است که حقوقدانان و روشنفکران ایران باید در برابر صبر و بردباری مردم ایران سر تعظیم فرود بیاورند که سال هاست برغم فشارها و تنگناها همواره در پی تعامل و گفتگو برای رفع مشکلات و دستیابی به حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فردی شان بوده اند، هر چند این بردباری و تعامل همواره با بی توجهی روبرو شده است.

ستوده افزوده است که مردم حتا بیش از حد لازم از خود صبر و تحمل نشان داده اند. حقوقدان ایرانی سپس تأکید کرده است که شرط دستیابی مردم ایران به حقوق و مطالبات شان پیروی از روش های مسالمت آمیز است. نسرین ستوده گفته است که اصل ٢٧ قانون اساسی تجمعات صلح آمیز را حق مردم می داند و برگزاری آنها را منوط به مجوز ندانسته است. به این ترتیب، برگزاری تجمعات، به گفتۀ ستوده، حق قانونی مردم ایران است و این حق باید در عمل به رسمیت شناخته شود.

جعفر پناهی خواستار برگزاری رفراندوم به عنوان “مسالمت‌آمیزترین راه” شد. پیشنهاد دیگر اجازه “تظاهرات آزاد” برای روشن شدن “پایگاه مردمی” نظام است.

 

فرح پهلوی، آخرین شهبانوی ایران، هم در بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

 

شاهزاده رضا پهلوی: ادعای جمهوری اسلامی درباره هدایت اعتراضات از خارج، دروغ است

 

محمد اولیایی فرد، محمود رحمانی اصفهانی، سید محمد سیف زاده ،‌شیرین عبادی،‌عبدالکریم لاهیجی و نسرین ستوده با انتشار بیانیه‌ ای با اشاره به بند ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۲۱ میثاق حقوق مدنی که ایران به هر دو آن پیوسته است ، حق شهروندان برای تجمعات مسالمت آمیز را مطلق دانسته واز طرف دیگر از مردم معترض خواسته اند از خشونت خودداری کنند .

 

ادامه واکنش هنرمندان خارج کشور به تظاهرات گسترده مردمی؛ همصدا شویم

مازیار جبرانی کمدین و بازیگر

شیرین نشاط

رضا دقتی عکاس خبرنگار

فرامرز اصلانی خواننده

هاتف خواننده

منصور خواننده

متال ساناز مجری و تهیه کننده موسیقی

 

رسانه ها:

لوموند: یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

روزنامۀ معتبر لوموند چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام “استفن دودوآنون” که به تازگی از ایران بازگشته دربارۀ ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است. پژوهشگر فرانسوی گفته است که حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.

به گفتۀ “استفن دودوآنون” آنچه در ایران امروز می گذرد یک انقلاب به معنای حقیقی کلمه است …

… توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده است.

“استفن دودوآنون” در ادامه افزوده است که بدون شک انقلاب جاری جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است. جامعه شناس فرانسوی تصریح کرده است که در قیاس با جنبش سبز اینبار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است : آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم

بارزترین مشخصۀ انقلاب جاری ایران بی بهرگی آن از ساختار رهبری است…

شبکه خبری فاکس نیوز به نقش برجسته زنان در تظاهرات اعتراضی روزهای اخیر در ایران پرداخته و می‌نویسد مهمترین تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده نه از مردان بلکه از زنان است.

یکی از جالب‌ترین تصاویری که در روزهای اخیر پخش شد عکس زنی است که حجابش را برداشته و روسری خود را همچون پرچمی در دستش تکان می‌داد.

گزارش‌های تایید نشده‌ای منتشر شده حاکی از آنکه ‌این دختر ناشناس بازداشت شده و نقطه‌ای که او روی آن ایستاده بود اکنون به محل معروفی بدل شده‌است. ولی به دلیل عدم دسترسی به گزارش‌های دقیق از داخل ایران نمی‌توان با قطعیت این موضوع را تایید کرد.

با این همه، این زن جوان به سرعت به نماد حرکات اعتراضی پنج روز اخیر در ایران بدل شد. ولی این تنها صحنه بارز و نمادینی نیست که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

 

ویدئوی دیگری که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صحنه رویارویی یک زن با نیروهای امنیتی را در حالی نشان می‌دهد که او شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دهد و جمعیت در اطرافش به او می‌پیوندند.

در ویدئوی دیگری یک زن معترض می‌گوید «شما مشت‌های خود را بلند کردید و زندگی ما را نابود کردید. اکنون ما مشت‌های خود را بلند می‌کنیم. مرد باشید و به ما بپیوندید. من به‌عنوان یک زن جلو می‌ایستم و از شما محافظت خواهم کرد.»*

تصویر دیگری که در رسانه‌های جمعی منتشر شده و و ظاهرا مربوط به خارج ساختمان دانشگاه تهران است، صحنه فرار دختر جوانی از شلیک گاز اشک‌آور است که مشت خود را بلند کرده و صورتش را پوشانده‌است.

او نماد گروه کثیری از جوانان و دانشجویان سکولار کشور است که به سیاست‌های حکومت ایران در سوریه و حمایت آن از گروه‌های حماس و حزب‌الله لبنان اعتراض می‌کنند.

شبکه خبری فاکس نیوز می‌گوید زنان چهره اصلی تظاهرات اعتراضی روزهای اخیر در ایران هستند. این شبکه افزوده‌است: در چنین شرایطی باید پرسید نهادهای مدافع حقوق زنان در آمریکا و اروپا که سال پیش به ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعتراض می‌کردند اکنون کجا هستند؟ و چرا از مبارزه زنان در ایران حمایت نمی کنند؟

شبکه خبری «اسکای نیوز» می‌نویسد گوگل تحت فشار قرار گرفته تا همزمان با تداوم سرکوب حرکات اعتراضی مردم در ایران مانعی را که بر سر راه ‌استفاده کاربران ایرانی از ابزارهای ضد سانسور قرار داده، بردارد.

همزمان پس از قطع دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های پرطرفدار توسط حکومت ایران تعداد کاربرانی که از نرم افزارهای عبور از سانسور استفاده می‌کنند به شدت افرا در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی‌دهد.

ادوارد اسنودن کارمند سابق نهادهای اطلاعاتی آمریکا، درپیامی در شبکه توئیتر نوشت اگر سیاستمداران آمریکایی در مورد حمایت خود از تظاهرات در ایران جدی هستند با یک تماس ساده با شرکت گوگل می‌توانند امکان تماس میلیون‌ها تظاهرکننده و برقراری ارتباط و سازماندهی را برای آنها فراهم کنند.»

شرکت گوگل تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا نگران است که پژوهشگران و دانشوران هسته‌ای ایران نیز ممکن است از این ابزارها برای فعالیت گمنام در شبکه ‌اینترنت سوءاستفاده کنندزایش یافته و به بیش از ۱۰ هزار مورد رسیده‌است.

سایت حقیقت مانا – سیامک نادری ۱۳۹۶/۱۰/۱۳