اخبار خروش مردم ایران شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ تظاهرات: اعتراض‌های چند روز گذشته در شهرهای مختلف ایران به مرگ دستکم ۲۲ نفر و دستگیری صدها نفر انجامید.

 

اخبار خروش مردم ایران

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶

تظاهرات:

 اعتراض‌های چند روز گذشته در شهرهای مختلف ایران به مرگ دستکم ۲۲ نفر و دستگیری صدها نفر انجامید.

تظاهرات اعتراضی در دزفول

گزارش ها حاکی است که جمعه ۱۵ دی ماه درنهمین روز از اعتراضات، شماری از شهرهای ایران شاهد تجمع اعتراضی بودند.

در شبکه های اجتماعی تصاویری از تظاهرات اعتراضی در تهران، تاكستان، خمين،اراك، مشهد، قزوين، رشت و لاهيجان منتشر شده است..

گزارش ها حاکی است که طی ۹ روز اخیر دست کم ١٠١ شهر شاهد تظاهرات اعتراضاتی بوده اند.

فیلم های منتشر شده بیانگر حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران است. با این حال، تجمع اعتراضی درحوالی خیابان شانزده آذر و ولیعصر برگزار شده است.

تصاویر از منتشر از بازی بازی تراکتورسازی و استقلال در تبریز نیز نشان می دهد که تماشاگران شعار «مردم آذربایجان ذلت نمی‌پذیرد» سر داده اند.

تصاویر و یدئویی از مراسم خاکسپاری دو تن از کشته شدگان اعتراضات اخیر مسجد سلیمان منتشر شده است.

همچنین تصاویر ویدئویی حاکی است که تظاهرات اعتراضی روز جمعه در شهر خمین برگزار شده است.

بر اساس گزارش‌ها در تجمع‌های ۹ روز گذشته در استان‌های تهران، مرکزی، کرمان، گلستان، آذربایجان غربی، گیلان، البرز، اردبیل و خراسان رضوی حداقل ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در همین حال مقام‌های قضایی در دیگر استان‌های ایران نیز بدون اشاره به تعداد از دستگیری تعدادی از تجمع‌کنندگان خبر داده‌اند.

در حالی که بر اساس گزارش‌ها در بیش از ۱۰۰ شهر ایران در روزهای گذشته تجمع‌هایی برگزار شده، تنها مقام‌های چند استان تعداد بازداشت‌ شدگان در این استان‌ها را اعلام کرده‌اند.

 

 

در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات سراسری در ایران حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. بر اساس اعلام مقامات رسمی در استان مرکزی ۳۹۶ نفر، در گلستان ۱۵۰ نفر، در رشت ۱۲۰ نفر، آدربایجان غربی ۳۰ نفر، درنظرآباد استان البرز ۶ نفر، در استان فارس ۹ نفر، در همدان ۱۵۰ نفر، در کرمان ۸۰ نفر، در کرج ۲۰ نفر، در مشهد ۱۳۸ نفر، در کاشان ۶۰ نفر، در اردبیل ۴۰ نفر، در رباط کریم ۱۱ نفر و در تهران ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند. . براساس اعلام وزارت کشور ۹۰ درصد بازداشت.‌‎شدگان جوانان زیر ۳۰ سال هستند

 

تجمع اعتراضی در دزفول،روز پنجشنبه، ۱۴دی ماه

 شعار «مرگ بر دیکتاتور» در تجمع اعتراضی در نوشهر، ۱۳ دی ۹۶

 

تجمع خانواده بازداشت شدگان در مقابل زندان اوین، امروز ۱۴ دی ۹۶

 

اعتراض‌ها؛ بازداشت دست‌کم ۱۸۰۰ تن در ۱۰ استان کشور

«خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، شعار معترضان در تجمع الیگودرز، ۱۴ دی ۹۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد در جریان اعتراض‌های روزهای گذشته دست کم یک هزار و ۷۰۰ تن در ۹ استان ایران بازداشت شده‌اند.

 

 

شخصیت ها وهنرمندان وگروهها:

مولوی عبدالحمید: مسئولان باید صدای ملت را بشنوند

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به اعتراضات در شهرهای ایران، گفت: «مسئولین باید به تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی که این‌ روزها در کشور در جریان است توجه کنند و حرف معترضین را بشنوند.”

 

شیرین عبادی: برای تغییر باید به مبارزه مدنی ادامه داد

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید مردم باید با مبارزه مدنی و مسالمت‌آمیز حکومت را وادار به برگزاری یک همه‌پرسی کنند.

بیانیه مشترک سندیکاهای کارگران شرکت واحد و نیشکر هفت تپه خواستار عدم اِعمال خشونت علیه معترضین شد

 

ده‌ها نویسنده، موسیقیدان، فیلمساز، محقق و هنرمند ایرانی ضمن حمایت از خواست‌های مدنی، اجتماعی و اقتصادی مردم خواسته‌های معترضان روزهای اخیر را «به‌حق» خوانده و «هر نوع سرکوب از جانب حکومت مستبد جمهوری اسلامی، خصوصا توسل به خشونت را شدیدا محکوم» کردند.

به گفته ۵۹ نویسنده این بیانیه، حكومت ایران نه تنها به قطع اينترنت، خطوط تلفن و برقراری «وضعيتی مشابه حكومت نظامی متوسل شده است»، بلكه «عده زیادی از معترضين به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، بازداشت و ده‌ها نفر کشته شده‌اند.»

این هنرمندان تاکید کردند که «در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم».»

سعید شنبه‌زاده، آرش سبحانی، رضا خندان مهابادی، پرستو فروهر، شاهین نجفی، فاطمه اختصاری، هوشنگ اسدی، نوشابه امیری، آسیه امینی، سعید اویسی، آتوسا فرهمند، شاهرخ مشکین‌قلم، کامران ملک‌مطیعی، حسین نوش‌آذر و مانا نیستانی از جمله امضاکنندگان این نامه‌اند.

واکنش چند هنرمند داخل ایران به اعتراضات گسترده مردمی

تهمینه میلانی نویسنده و کارگردان :
با تخریب و خشونت مخالفم اما باور دارم بی شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست.
این صحنه یعنی مردم از هر گروه سنی و طبقاتی خشمگین هستند
(زن و مرد بازنشسته، جوان بیکار، زن بی پناه، مرد خم شده زیر بار گرانی کمر شکن، زن سرپرست خانوار و …)
یعنی نابرابری زن و مرد را بر نمی تابند.
پریناز ایزدیار بازیگر:
اوضاع اقتصادی این روزها برای هیچ کس قابل تحمل نیست کاش به جای خاموش کردن صدای اعتراضات زودتر فکری به حال دل پر درد این مردم کنید.

حمید فرخ نژاد بازیگر:
مطالبه گری و اعتراض حق ماست، جلوی کسانی که اعتراضات به حق شما را به خشونت می کشانند و از آن سوء استفاده می کنند را بگیرید، آسیب به اموال عمومی یعنی انحراف کشیدن اعتراضات به حق شما.

مهناز افشار بازیگر:
این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست

تظاهرات اعتراضی گسترده ایرانیان در کلان شهرهای آلمان

همزمان با ادامه تظاهرات اعتراضی در داخل کشور، آلمان نیز در هفته اخیر شاهد تظاهرات ایرانیان مقیم این کشور بوده است

. شهرهای مختلف جهان از جمله برلین، بخارست، هامبورگ، آنکارا،آمستردام،کپنهاگ،واشینگتن و تورنتو، روزهای سه شنبه و چهارشنبه،شاهد تظاهرات در حمایت از اعتراضات در ایران بودند.

 

رژیم :‌

حزب اعتماد ملی، به رهبری مهدی کروبی، در بیانیه‌ای خواهان “پالایش و درمان” جمهوری اسلامی شده و گفته است مسئولان “ناپاک و نالایق” باید کنار گذاشته شوند.

محمدجواد ظریف روز شنبه درخواست آمریکا برای نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی‌های ایران را یک «اشتباه احمقانه دیگر» در زمینه سیاست خارجی دونالد ترامپ توصیف کرد.

 

حکومت جمهوری اسلامی ایران در هفتمین و هشتمین روز از اعتراضات مردمی این کشور، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، تظاهراتی به حمایت از آیت الله علی خامنه‌ای و رژیم اسلامی تدارک دید.

بنوشتۀ کاربران اجتماعی، در بسیاری از شهرها علاوه بر «جیره خواران حکومتی»، کارکنان وابسته به دولت و واحدهای دولتی برای پر دامنه کردن این راهپیمائی‌ها وادار به شرکت در آنها شدند.

«پسر نوح» در شبکۀ توئیتر می‌نویسد «امروز، روز ریزش رژیم بود. حامیان رژیم اشغالگر اسلامی یا لباس نظامی تنشان بود یا لباس آخوندی. خبری از مردم نبود.»

کاربر دیگری به نام «سپید» می‌نویسد «خواهرم کارمند مرکز بهداشته و بهشون گفته بودند چهارشنبه سیزدهم دی ماه برای حفظ همبستگی شکوه وحدت حضور داشته باشید، وگر نه لغو قرارداد می‌شید.»

خانم داروسازی در یک ویدیو که به نظر می‌رسد از پشت شیشۀ داروخانه بهنگام گذر تظاهرکنندگانِ دولتی گرفته شده است می‌گوید «به ما دستور دادند برای همبستگی داروخانه را ببندیم و من ناگزیر داروخانه را بسته‌ام.»

کاربر دیگری با اشاره به تظاهرکنندگان دولتی که براحتی در خیابان‌ها راهپیمائی می‌کنند و شعار می‌دهند و مورد حملۀ قرار نمی‌گیرند و حتی در محافظت نیروهای انتظامی نیز قرار دارند می‌نویسد «ما حتی در انجام تظاهرات نیز مورد تبعیض قرار داریم.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز، بنوشتۀ کاربر دیگری، «در تدارک اثبات حمایت مردم از تظاهرات حکومتی بصورت مدام با این و آن که خود را “نوکر رهبر” و “فدائیان رهبر” و “مطیع امر رهبر” می‌خوانند، گفتگو کرده و گزارشاتی از تظاهرات آنان پخش می‌کند

معاون دادستان کل: فضای مجازی را در اختیار دشمنان و آشوبگران قرار دادند.

سهیلا جلودارزاده: اعتراضات مانند زلزله ۲ /۵ ریشتری بود.
علم‌الهدی: از زمان هخامنشیان پرچم ایران به دست ایرانی به آتش کشیده نشده بود

فرمانده ۀ سپاه پاسداران ناراضیان را جیره‌خوار بیگانه خواند.

احمد خاتمی: صدایی که نه غزه نه لبنان می‌گوید باید خفه شود.

پروانه سلحشوری: وزارت اطلاعات متولی بازداشت دانشجویان است.

روسیه: رویکرد آمریکا درباره ناآرامی‌ها نقض حاکمیت ایران است.

حمایت جهانی:

سفیر آمریکا در جلسه شورای امنیت: درباره اعتراضات در ایران سکوت نمی‌کنیم

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ناآرامی‌های روزهای گذشته در ایران با حمایت نیکی هیلی، نماینده آمریکا از معترضان ناآرامی‌های اخیر در این کشور آغاز شد اما با انتقاد از خانم هیلی به علت طرح این موضوع در شورای امنیت پایان یافت.

در این جلسه سه عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه و فرانسه از آمریکا به علت طرح این موضوع در شورای امنیت انتقاد کردند هر چند فرانسه ضمن تاکید بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران از نقض آزادی بیان و همچنین نقش ایران در خاورمیانه انتقاد کرد.

 

در واکنش به این رویدادها نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: «به رژیم ایران اکنون هشدار داده می‌شود: جهان نظارگره اعمال شماست.»

نماینده آمریکا تاکید کرد ناآرامی‌ در ایران می‌تواند به یک نزاع تمام‌عیار مانند سوریه تبدیل شود.

تیلرسون: از انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران حمایت می‌کنیم

کس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا، جمعه ۱۵ دی ماه گفته است، واشینگتن از خواست و آرمان معترضان در ایران برای انتقال مسالمت آمیز قدرت حمایت می کند.

چهار گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در جریان اعتراضات در ایران، روش حکومت ایران در برخورد با معترضین را نگران کننده دانستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این چهار گزارشگر در بیانیه مشترکی که روز جمعه ۱۵ دی، در ژنو سوئیس منتشر شد، از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند تا در مواجهه با معترضان از خود «خویشتن‌داری» نشان دهند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا: مهم است که از اعتراضات مسالمت آمیز در ایران حمایت کنیم

 

نشست اضطراری شورای امنیت برای رسیدگی به ناآرامی‌های ایران امروز، جمعه، برگزار می‌‌شود.

ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا «اطلاعات قابل تعقیب» درباره افراد و سازمان‌هایی که در سرکوب معترضان ایران دست داشته‌اند را جمع‌آوری کند تا آنها را هدف تحریم قرار دهد.

رئیس‌جمهوری فرانسه بر ضرورت حفظ کانال گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران تاکید کرده و هشدار داده است که لحن اظهاراتی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران بیان می‌شود، می‌تواند به جنگ منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توئیتی نوشته که ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم و معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته مردم ایران و ایالات متحده متحدان طبیعی یکدیگرند.​

به‌ دنبال درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت دربارهٔ تحولات ایران، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، شدیداً از این موضوع انتقاد کرد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست تا برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر، نیروهای امنیتی را مهار کند و به حق آزادی بیان معترضان و تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

هدر نائرت سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا:‌ کشتار و دستگیری معترضان در ایران را محکوم می‌کنیم

هدر نائرت سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا امروز طی پیامی اعلام کرد:
روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه اضطراری در مورد ایران برگزار می‌کند. ما کشته‌ها و دستگیری حداقل 1000نفر از ایرانیان توسط رژیم را که در جریان اعتراضات این هفته صورت گرفته محکوم می‌کنیم و از سازمان ملل می‌خواهیم تا در حمایت از مردم ایران صدای خودش را بلند کند.

هدر نائرت در پیام دیگری تأکید کرد:
ما سران رژیم ایران را به‌خاطر فعالیتهای بی‌ثبات کننده مورد حسابرسی قرار می‌دهیم. نهادهایی که روز پنجشنبه تحریم شدند در برنامه موشک بالستیکی این رژیم درگیر هستند برنامه‌یی که امکانات باارزش مردم ایران و نیازهای معیشت روزانه آنها را به تاراج می‌برد.

پیام پنس به مردم ایران: برعکس دولت قبل آمریکا، پشتیبان اعتراض‌های شما هستیم

 

رسانه ها بین المللی:

رویتر: همزمان با اعتراضات در ایران، سنا و کاخ سفید برای تشدید تحریمها تلاش می‌کنند.

صفحۀ اول روزنامۀ لیبراسیون دربارۀ رویدادهای ایران 

این روزها تلاطم های سیاسی ایران جایگاه ویژه ای در نشریات فرانسه دارند. لیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس همانند دیگر نشریات فرانسه برای سومین بار عناوین اول، سرمقاله، گزارش ها و تحلیل های مهم خود را به رویدادهای جاری ایران اختصاص داده است. در سرمقالۀ لیبراسیون که به تاریخ چهارم ژانویه منتشر شده برای نمونه می خوانیم که ای بسا با مقدمات انقلابی بزرگ در ایران روبرو باشیم.

در این سرمقاله نشریۀ فرانسوی نوع واکنش رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، را از طریق پیام هایش در توئیتر مورد سرزنش قرار داده و گفته است که در این مواقع سلاح دیپلماسی باید به یک صدا کردن ملت ها کمک کند و به مردم ایران این پیام را بدهد که جهان ناظر تلاش های آنان است و صدایشان را شنیده است.

اتحاد ظاهری” عنوان مطلب دیگری است که در لیبراسیون جلب نظر می کند. در این مطلب نویسنده تأکید کرده که اعتراض های جاری شکاف در درون قدرت اسلامی ایران را تشدید کرده و این شکاف شامل همۀ گرایش های درون قدرت ایران از محافظه کار تا اصلاح طلب می شود. یکی از نشانه های این شکاف عدم توانایی قدرت سیاسی دربرآورده کردن مطالبات اجتماعی مردم است که منجر به اعتراض های جاری در ایران شده است.

روزنامۀ لوموند صفحات تحلیلی مفصلی به دلایل و انگیزه های اعتراض های جاری ایران اختصاص داده است. در یکی از این مقالات که به وضعیت فلاکت بار اقتصادی ایران می پردازد، از جمله می خوانیم : حسن روحانی به شدت این روزها تنها است. تنها است زیرا به شدت هم او و هم جامعۀ ایران ناامید از ورود سرمایه ها و شرکت های اروپایی به این کشور پس از توافق اتمی امضا شده در ژوئیه سال ۲۰١۵ است.

لوموند به نقل از یک دیپلمات ایرانی می نویسد که دو سال پس از توافق اتمی هنوز مشکلات ناشی از تحریم ها به ویژه تحریم های بین المللی علیه نظام بانکی ایران برطرف نشده و برای نمونه کارمندان سفارتخانۀ ایران در لندن ناگزیرند دسته های اسکناس را در چمدان های دیپلماتیک به خارج منتقل کنند به طوری که زیرزمین سفارت ایران در لندن به انبار پول تبدیل شده است. لوموند معتقد است که علت این امر البته بیش از هر چیز انزوای بین المللی دولت ایران است که حتا نمی تواند یک حساب بانکی در بریتانیا باز کند. اما، ریشۀ اصلی این مشکلات، به نوشتۀ لوموند، نهایتاً تحریم های یکجانبۀ آمریکا است که هنوز و برغم توافق اتمی به قوت خود باقی است، هر چند کشورهای اروپایی می کوشند بیهوده دونالد ترامپ را متقاعد کنند که این تحریم ها را متوقف کند.

لوموند سپس به نقل از امیر محبیان از تحلیلگران طیف محافظه کار حکومت اسلامی ایران نوشته است که خود حسن روحانی در به وجود آمدن این وضع بی نقش نبوده است، زیرا، او پس از برجام انتظارات و امیدهای بسیاری در دل مردم ایران برانگیخت.

لوموند می افزاید : حسن روحانی در مقابل موج نارضایتی های مردم بی چیز که علیه استبداد و فقر شوریده اند چیزی برای ارایه کردن ندارد. بدتر حتا او با سیاست های اقتصادی اش وضعیت فلاکت بار کشور را وخیم تر ساخته است. لوموند می نویسد : نه فقط چیزی به نام سرمایه گذاری دولتی در قالب طرح های عمرانی وجود ندارد، بلکه کل صندوق های دولت خالی است و حسن روحانی همۀ امید خود را به یک بخش خصوصی ناتوان بسته تا به جای او میلیون ها شغل برای جوانان جویای کار و نان ایجاد کند. لوموند یادآورد شده است که ۴۰ درصد جوانان امروز ایران بیکار هستند و آنچه بخش خصوصی نامیده می شود همگی شرکت های نیمه دولتی هستند که خود بار سنگینی بر دوش دولت و اقتصاد ایران به شمار می روند.

لوموند در جای دیگری از این مقالۀ تحلیلی افزوده است که تاکنون حسن روحانی همانند رؤسای جمهوری پیشین ایران از اعلام علنی ردیف ها و جزئیات لایحۀ بودجه خودداری می کرد. اما او به هنگام ارایۀ بودجۀ سال آینده به مجلس این سنت را شکست و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ردیف ها و اسامی بودجه را در جزئیات علنی کرد و مردم برای اولین بار پی بردند که سالانه صدها میلیون دلار از درآمدهای کشوری که اکثریت جمعیت اش با فقر و فلاکت دست به گریبان است به انواع نهادهای مذهبی و روحانیون و جناح محافظه کار کشور آنهم بدون هیچ حسابرسی تعلق می گیرد. مردم پی بردند که در همین لایحه، بودجۀ نیروهای نظامی ۲۰ درصد افزایش یافته و به این ترتیب بودجۀ سپاه پاسداران در سال آینده به ١١ میلیارد دلار افزایش یافته بی آنکه در این بودجه حتا هزینه های مداخلات نظامی سپاه پاسداران در خارج از کشور به ویژه در سوریه، عراق، یمن و یا کمک های مالی جمهوری اسلامی به گروه های اسلامگرا نظیر حزب الله لبنان در نظر گرفته شده باشد. لوموند یادآور می شود که خود حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، بارها تأئید کرده است که کلیه هزینه های این گروه بزرگ شبه نظامی توسط جمهوری اسلامی ایران تأمین می شود.

در واقع، مجموعۀ این عوامل به نوشتۀ لوموند، در برانگیختن نارضایتی های جاری در ایران نقش داشته اند، به طوری که تظاهرکنندگان ایرانی امروز کلیت نظام اسلامی ایران را زیر سئوال می برند.

لوموند در مطلب تحلیلی دیگر از نارضایتی های جاری در ایران به عنوان شکست طرفداران حکومت مذهبی در ایران یاد کرده است. لوموند نوشته است که اعتراض های جاری در این کشور هم ریشه های فوری یعنی اقتصادی دارند هم ریشه های ساختاری. لوموند نوشته است که آغازگر این اعتراض ها افزایش ۴۰ درصدی بهای تخم مرغ و اعلام قطع یارانه های نقدی ۵٠ درصد جمعیت فقیر کشور بوده است. به همین دلیل، به نوشتۀ لوموند، مردم ناراضی از همان آغاز نظام اسلامی رانتی را نشانه گرفته اند و سیاست های منطقه ای آن را در حمایت از جنبش های اسلامی آماج انتقاد قرار داده اند.

دلایل ساختاری نارضایتی های جاری، به گمان نویسندۀ مقالۀ لوموند، فساد گستردۀ یک حکومت رانتی است که برای رفع آن حسن روحانی و کل رژیم اسلامی ایران راه حلی ندارند. در چنین نظامی که بر رانت و فساد و ناکارآمدی استوار است اقتصاد آزاد یا لیبرالیسم اقتصادی قابل تحقق نیست و در صورت تحقق یافتن نیز تنها به وخیم تر شدن اوضاع می انجامد.

تحلیلگر لوموند در ادامه می افزاید : در این بن بست، یعنی در وضعیتی که شکاف های طبقاتی تشدید شده و جامعه به سرعت در حال قطبی شدن است، حسن روحانی و کل رژیم اسلامی راه دیگری ندارند جز اینکه مشکلات کشور را به خارج یا به ایالات متحد آمریکا نسبت بدهند. لوموند می افزاید این رویکرد رژیم اسلامی فقط توجیه ای برای پوشاندن ورشکستگی سیاست های اقتصادی نظام اسلامی ایران است که همواره نگاهی تحقیرآمیز نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی روزمرۀ مردم داشته است. لوموند تصریح می کند که امروز اقتصاد سیاسی ایران کل حکومت این کشور را به چالش کشیده است. یعنی : همۀ پایه های اجتماعی این رژیم (مستضعفانی که حکومت اسلامی برای نجات شان تأسیس شده بود) اینک در مقابل آن قرار گرفته اند و به چیزی کمتر از نابودی آن رضایت نمی دهند.

لوموند همچنین تحلیل جداگانه ای به هزینه های کمرشکن عملیات نظامی ایران در خاورمیانه و حمایت تهران از گروه های نظامی و شبه نظامی شیعه نظیر حزب الله لبنان اختصاص داده و نوشته است که بار این هزینه های سنگین نیز – آنهم نه فقط از نظر اقتصادی – بر شانه های نحیف مردم ایران سنگینی می کند. لوموند می افزاید بی سبب نیست که از جمله شعارهای اعتراضی مردم ایران در خیابان های این کشور “مرگ بر حزب الله” است و تظاهرکنندگان صریحاً کمک های مالی حکومت ایران به این گروه و گروه های مشابه اسلامگرا را آماج انتقادهای تُند خود قرار می دهند و در عین حال تصویر سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس، و مجری سیاست های نظامی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه را در خیابان ها پاره کرده و به آتش می کشند.

لوموند سپس به مصاحبۀ اخیر حسن نصرالله با شبکۀ تلویزیون “المیادین” وابسته به جمهوری اسلامی اشاره کرده که در آن رهبر حزب الله صریحاً مشکلات و چالش های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را ساختاری و درازمدت دانسته است.

سایت حقیقت مانا – سیامک نادری ۱۶/۱۰/۱۳۹۶