پروژه‎‎ جدید محمدجواد ظریف در میدان هوچیگری و تبلیغات: احتمال وقوع «جنگ تصادفی» با آمریکا!

– محمدجواد ظریف که با روی کار آوردن دولت روحانی طی «نرمش قهرمانانه» توسط علی خامنه‌ای و برای پیشبرد مذاکرات اتمی به وزارت خارجه رسید، در سایه‌ی حمایت دولت  اوباما و حزب دموکرات‎ آمریکا اعتبار بین‎المللی به دست آورد که سخنان و برخوردهای وی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد کاملا تزریقی و تصنعی بود!
– سخنان «ترحم ‎برانگیز» و «مظلوم‎نمایی» نیز از جمله مواردیست که جمهوری اسلامی مانند «دور زدن تحریم‌ها»، به گفته ظریف، در آن «دکترا» دارد! از یکسو کارگران و آموزگاران را سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر تبلیغ می‎کنند که تحریم‎ها مستقیم مردم را نشانه می‎رود!

جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با ۰۳ مه ۲۰۱۹

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت گفته با آنکه تصور نمی‌کند جنگ میان ایران و آمریکا قریب‌الوقوع است اما «اتفاقات تصادفی» ممکن است به درگیری نظامی تبدیل شوند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جهوری اسلامی

محمدجواد ظریف درباره‌ی اینکه منظورش از «اتفاقات تصادفی» چیست، به تنش‌های احتمالی بر سر عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز اشاره کرد. او همچنین دستگیری چند سرباز آمریکایی در سال‌ ۲۰۱۶ در آب‌های خلیج فارس را یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که بروز موارد مشابه می‌تواند به درگیری منجر شود.

محمدجواد ظریف در این مصاحبه همچنین تکرار کرد که برای مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن اختیارات دارد. او گفته که ایران حاضر است آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را با ایرانی‌هایی که به جرم دور زدن تحریم‌ها در آمریکا و جاهای دیگر بازداشت شده‌اند مبادله کند.

محمدجواد ظریف بار دیگر یادآوری کرد که پیشنهاد تبادل زندانی‎ها شامل زاندانیانی مثل نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی بریتانیایی- ایرانی نمی‌شود.

محمدجواد ظریف به سوال نگار مرتضوی خبرنگار ایندیپندنت و مدیر پیشین رسانه‎هاى اجتماعى نایاک درباره‌ی دلیل مصاحبه‌اش با رسانه محبوب ترامپ، فاکس‌نیوز هم پاسخ داده و گفته که خواسته با طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط بگیرد! او گفت: «چون گاهی صحبت کردن با طرف مقابل مهم است.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ۲۸ آوریل، گفته بود محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی از ترس تغییر رژیم به مصاحبه‌های پشت سر هم پناه برده است.

از آخرین تهدیداتی که از سوی محمدجواد ظریف مطرح شده، خروج جمهوری اسلامی از NPT پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است.

این مواضع و چهره‌ی جدید یا حقیقی محمدجواد ظریف در حالیست که می‌گویند، دیپلماسی نخستین فن و مهارت در اداره سیاست خارجی است. محمدجواد ظریف که با روی کار آوردن دولت روحانی طی «نرمش قهرمانانه» توسط علی خامنه‌ای و برای پیشبرد مذاکرات اتمی به وزارت خارجه رسید، در سایه‌ی حمایت دولت  اوباما و حزب دموکرات‎ آمریکا اعتبار بین‎المللی به دست آورد که سخنان و برخوردهای وی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد کاملا تزریقی و تصنعی بود! وی با روی کار آمدن جمهوریخواهان و دولت ترامپ عملاً از تکاپو افتاده و منزوی شده است. به ویژه آنکه ناکارآمدی برجام و خروج آمریکا از توافق اتمی او را در داخل ایران هم ضربه‌پذیر کرده است. ظرفیت واقعی وزیر خارجه جمهوری اسلامی همین است که اکنون می‌بینیم!

او در دوران باراک اوباما در همکاری با جان کری موفق شد میان خواسته‎ها و اهداف متضاد جمهوری اسلامی سازش ایجاد کند. به این معنا که هم سپاه در سوریه حضور داشته باشد و در جنگ‎های نیابتی و گسترش تروریسم تلاش کرده و از شبه‌نظامیان حمایت مالی کند و هم فرستادگان رژیم با نمایندگان ارشد پنج قدرت بزرگ دنیا بر سر یک میز بنشینند و طی بگو و بخند به بده و بستان بپردازند و شرکت‌ها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند و مدافعان پیدا و پنهان رژیم نیز در نهادها و رسانه‌های غربی جولان بدهند. اما حالا وضعیت خیلی تفاوت کرده است.

قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‎های تروریستی، عدم تمدید معافیت‎های نفتی خریداران نفت ایران و تشدید تحریم‎های اقتصادی آمریکا، طرح اتحادیه اروپا برای مهار موشکی جمهوری اسلامی، عدم تصویب پالرمو و CFT مرتبط به گروه اقدام مالی FATF، ناکامی فعلی کانال مالی اینستکس، فشار برای توقف اقدامات خرابکارانه سپاه، توقف همکاری‎ شرکت‎های خارجی و خروج آنها از ایران و کاهش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و اروپایی‎ها عمده فشارهایی است که جمهوری اسلامی با آن روبروست و وزارت خارجه‌اش در مسیر دیپلماسی راهی‎ ندارد جز تن دادن به شروط آمریکا و اروپا. از همین روست که مقامات جمهوری اسلامی عصبی و پرخاشگر سخن می‌گویند و ضمن اینکه لاف تسلط بر اوضاع می‌زنند، ضمن التماس دعا، تهدید نیز می‌کنند!

در چنین شرایطی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز تنها راه را در هوچیگری و تبلیغات جستجو می‌کند. این تبلیغات شامل حضور منظم و پیگیر و مطرح کردن اهداف جمهوری اسلامی از طریق رسانه‎هاست با این امید که شاید با تغییر فضای فکری در سطح بین‎المللی، فشارها از روی جمهوری اسلامی کاهش یابد. البته سخنان «ترحم ‎برانگیز» و «مظلوم‎نمایی» نیز از جمله مواردیست که جمهوری اسلامی مانند «دور زدن تحریم‌ها»، به گفته ظریف، در آن «دکترا» دارد! چنانکه نظام با چشم بستن به روی مطالبات اولیه‌ی مردم از جمله کارگران و آموزگاران و بازنشستگان، نیروهای امنیتی و انتظامی را برای سرکوب آنها گسیل می‌کند اما مقامات و فرستادگانش در رسانه‎های اروپا و آمریکا و همچنین رسانه‌های موسوم به فارسی‌زبان مرتب تبلیغ می‎کنند که تحریم‎ها مستقیم مردم را نشانه می‎رود!

منبع: کیهان لندن

 

حقیقت مانا