همه عملیات جهانی حزب‌الله روی یک نقشه؛ آن‌چه باید درباره حزب‌الله بدانیم

نقشه تعاملی جدید «موسسه واشنگتن» همه دانسته‌ها در مورد فعالیت‌های بین‌المللی بدخواهانه «حزب‌الله» را در یک منبع واحد چندرسانه‌ای ذخیره کرده است.

کاربران می‌توانند در مورد حملات تروریستی و توطئه‌ها از سال ۱۹۸۲به بعد و هم‌چنین کشورهای دخیل در لجستیک، تامین مالی و عملیات پول‌شویی حزب‌الله بخوانند.

صدها سند و مدرک شامل گزارش‌های طبقه‌بندی شده سابق سازمان سیا در مورد فعالیت‌های حزب‌الله به صورت آنلاین در دسترس است.

سرپرست پروژه، «متیو لویت» ۹ سال را صرف تحقیق برای کتابی در مورد رد پای بین‌المللی حزب‌الله کرده است.

«افسانه اصلی در مورد حزب‌الله این است که این گروه تنها همان چیزی‌ است که به صورت علنی ادعا می‌کند و کار خلاف، غیرقانونی و خشونت‌آمیز انجام نمی‌دهد.»

«مردم این پیام را به سادگی می‌پذیرند، زیرا حزب‌الله در پنهان کردن فعالیت‌های خود بسیار خوب عمل می‌کند.»

این نقشه هم‌چنین صدها رویداد هوشمندانه و صد در صد قابل گزارش در فعالیت‌های بین‌المللی حزب‌الله را نشان می‌دهد.

تیم قاچاق مواد مخدر در امریکای جنوبی و کلاه‌برداری‌هایی که مسافران اروپایی را مورد هدف قرار داده‌اند، در میان جرایم مرتبط به حزب‌الله در خارج از کشور قرار دارند.

جمعه, 7 اوت 2020هانا سامرویل

یک نقشه تعاملی خلاقانه که وسعت عملیات بین‌المللی حزب‌الله را در طول ۳۸ سال گذشته به تفصیل شرح می‌دهد، توسط یک اندیشکده امریکایی به نام موسسه واشنگتن راه‌اندازی شده است.

این ابزار آنلاین با محتوای اسناد تازه از طبقه‌بندی خارج شدهٔ سرویس‌‌های اطلاعاتی امریکا، اطلاعات روشن و واضحی از بیش از ۱۲ سال تحقیق بر روی فعالیت‌های این گروه ستیزه‌جو در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد؛ گروهی که آشکارا در لبنان فعالیت می‌کند اما در سراسر جهان به فعالیت‌های مخفی جنایی مشغول است.

تقریبا از سال ۱۹۸۲ تا امروز، حزب‌الله در هزار حادثه دخیل بوده است؛ از ونکوور تا فرانکفورت و مانیل که بر روی این نقشه ثبت شده‌اند و ۳۰۰ مورد دیگر در هفته‌های آتی اضافه خواهند شد.

این اطلاعات شامل حملات تروریستی، توطئه‌ها و همین‌طور اقدامات ضدتروریستی هستند. هم‌چنین بر روی این نقشه، رویدادهایی ثبت شده‌اند که برخی از کشورها ناخواسته نقش میزبان قاچاق سلاح، سربازگیری و پول‌شویی انجام شده از طرف این گروه را ایفا کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان از سال ۱۹۹۷ از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است. هم‌چنین از اوایل سال میلادی جاری، بریتانیا کلیت این سازمان را به عنوان یک گروه تروریستی تشخیص داده است.

محتویات این نقشه ممکن است برای دیگر کشورها، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا که هنوز بین «شاخه نظامی» و «شاخه سیاسی» حزب‌الله تمایز قائل هستند، منجر به بازاندیشی دقیق‌تر در مورد این گروه شود.

در یک کنفرانس ویدیویی به مناسبت راه‌اندازی این نقشه در روز دوشنبه سوم آگوست (سیزدهم مرداد ۱۳۹۹)، «خوآن زارات»، معاون سابق مشاور امنیت ملی برای مبارزه با تروریسم در دولت «جورج دبلیو. بوش» گفت: «این شروعی‌ است برای ورود به برخی از افسانه‌پردازی‌ها و تئوری‌های پذیرفته شده که ما در گوشه‌هایی از جهان در مورد چیستی حزب‌الله می‌شنویم. این نقشه به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله یک سازمان بین‌المللی است و نه فقط سازمانی که در لبنان و یا شام مستقر است.»

۳ سال کار پر دردسر

اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بدخواهانه حزب‌الله به طور معمول پراکنده‌اند؛ یک خبرنامه در این‌جا و یک پرونده دادگاه در آن‌جا. اغلب هم راه دسترسی به این اطلاعات مسدود هستند زیرا دولت‌های خارجی نیاز دارند تمام آن‌چه را می‌دانند، به دلایل امنیتی مخفی نگه دارند.

برای اولین‌بار، این نقشه همه دانسته‌ها را تا به امروز در مورد فعالیت‌های بدخواهانه حزب‌الله در یک منبع واحد چندرسانه‌ای ذخیره کرده است.
این نقشه، ابتکار «مری هوران»، مدیر انتشارات موسسه واشنگتن بود که سال گذشته قبل از اتمام کار آن متاسفانه درگذشت.

هر کدام از مدخل‌های دیجیتال این نقشه شامل شرحی از حادثه مرتبط با حزب‌‌الله هستند و ارتباط آن را هر کجا که اتفاق افتاده‌اند، با دیگر حوادث بین‌المللی نشان می‌دهند.

این اطلاعات بر گرفته از صدها سند خواندنی مانند گزارش‌های دولتی، اسناد دادگاه‌ها، شهادت شهود در کنگره و گزارش‌های پژوهشی‌ هستند. در میان این داده‌ها، گزارش‌های اطلاعاتی مربوط به اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی برای اولین بار توسط سازمان سیا از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند.

متیو لویت، سرپرست پروژه و مدیر «برنامه راینهارد در مورد ضدتروریسم و جاسوسی» این موسسه که پیش‌تر ۹ سال را صرف تالیف کتابی در مورد رد پای بین‌المللی حزب‌الله کرده است، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «افسانه اصلی در مورد حزب‌الله این است که این گروه تنها همان چیزی ا‌ست که به صورت علنی ادعا می‌کند و کار خلاف، غیرقانونی و خشونت‌آمیز انجام نمی‌دهد. مردم این پیام را به سادگی می‌پذیرند زیرا حزب‌الله در پنهان کردن فعالیت‌های خود بسیار خوب عمل می‌کند. این مهم است که در مورد کلیت این سازمان صحبت شود. نه فقط کارهای خیریه بلکه از فعالیت‌های تروریستی آن نیز گفته شود.»

شفاف‌سازی در مورد فعالیت چندجانبه

این نقشه می‌تواند به کاربران کمک کند تا روند تاکتیک‌ها و سطح نفوذ حزب‌الله در طی سال‌ها را بشناسند؛ به عنوان مثال، لویت می‌گوید: «آن‌ها (حزب‌الله لبنان) در گذشته معمولا به ربودن (هواپیما، کشتی و…) مشغول بودند. اکنون آن‌ها بیشتر به بمب‌های نیترات آمونیوم و مواد منفجره علاقه‌مندند. آن‌ها در حال حاضر بیش‌تر از این که یک بازیگر نظامی منطقه‌ای باشند، اغلب در مسایلی که هیچ ربطی به آن‌ها و یا نابود کردن اسرائیل ندارد، وارد عمل می‌شوند؛ به عنوان مثال، از شبه نظامیان در بحرین و یمن حمایت می‌کنند.»

این نقشه هم‌چنین صدها رویداد هوشمندانه و صد در صد قابل گزارش در فعالیت‌های بین‌المللی حزب‌الله در دهه‌های اخیر را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۱، در «جزایر قناری» اسپانیا، ۱۷ نفر به ظن قاچاق اسلحه و تامین مالی غیرقانونی حزب‌الله از طریق یک کلاه‌برداری ۱۰.۶ میلیون دلاری در هر سال دستگیر شدند. این کلاه‌برداری مسافران بریتانیایی، ایرلندی و آلمانی از طریق فروش هم‌زمان املاک ییلاقی به افراد مختلف برای استفاده در تعطیلات و یک زمان مشخص بر اساس تقسیم زمانی(تایم شر) رخ داده بود.

چهار سال بعد در اکوادور، مقامات یک تیم قاچاق مواد مخدر که بیرون رستوران «ال‌تورکو» در شهر «کیتو» فعالیت می‌کرد را متلاشی کردند. این گروه محموله‌های کوکایین به ارزش هر کدام یک میلیون دلار را در سراسر دنیا قاچاق می‌کرد و ۷۰ درصد از سود خود را به حزب‌الله در لبنان می‌داد.

توطئه‌های خنثی شده نیز به شدت در اسناد و بایگانی موسسه واشنگتن برجسته‌اند؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴، دو عضو دوملیتی حزب‌الله با مواد اولیه ساخت بمب در وسایل‌شان برای برنامه‌ریزی یک حمله علیه مسافران اسرائیلی در تعطیلات عید «پسح»، در بانکوکِ تایلند دستگیر شدند.

مقامات هم‌چنین از یک حمله تروریستی در کویت در سال ۲۰۱۵ جلوگیری کردند که طی این عملیات ضد تروریستی، یک انبار عظیم اسلحه قاچاق‌شده از عراق کشف شد.

کاربران می‌توانند تمام این اتفاقات و صدها مورد دیگر را بر روی نقشه ردیابی کنند و دریابند که کدام کشورها تحت تاثیر قرار گرفته و یا درگیر شده‌اند و شواهد مستند دست اول از جرایم مرتبط با حزب‌الله را بررسی کنند. این مستندات شامل اتهامات، اوراق دادگاه، اسناد قانونی دارایی، مسیرهای پرواز و حتی فتوکپی پاسپورت مجرمین هستند.

طبیعتا بیشترین فعالیت‌های مرتبط با حزب‌الله که روی نقشه منعکس شده،‌ در لبنان، سوریه، اسرائیل و تا حد کمتری در ایران و خلیج فارس متمرکز شده‌اند. اما بخش زیادی از عملیات جمع‌آوری غیرقانونی پول و لجستیک در قاره اصلی اروپا، به ویژه آلمان و بلژیک، با هم‌دستی بسیاری از کشورهایی انجام شده‌اند که ناخواسته در عملیات عظیم پول‌شویی بین‌المللی همکاری می‌کنند.

درخواست اطلاعات جدید

نقشه تعاملی، یک پروژه پویا است و محققان در موسسه واشنگتن در صورت خارج شدن اسناد از طبقه‌بندی محرمانه و روشن شدن ابعاد حوادث، صدها مدخل دیگر به این پایگاه اطلاعاتی اضافه خواهند کرد.

از افراد دعوت شده است تا اگر اطلاعات و مستنداتی دارند که فکر می‌کنند باید در این پروژه گنجانده شود، با این موسسه تماس بگیرند. این تیم با پشتکار، تمام موارد ارسال شده جدید را بررسی می‌کند. مسوول هماهنگی پروژه از طریق این آدرس ایمیل اختصاصی قابل دسترس است:

hezbollahmap@washingtoninstitute.org

منبع: ایران وایر

حقیقت مانا