سنگ مزار رحیم سماعی و مهدی اسحاقی در لاهیجان، منطقۀ روستایی چفیل بازکیاگوراب

سیامک نادری – ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ – دو عکس از سنگ مزار جانباختگان واقعه سیاهکل محمد رحیم سماعی و مهدی اسحاقی  که تنها کسانی بودند که در درگیری نظامی در سال ۱۳۴۹ جان باختند…، سه چهار ماه پیش  همراه با ویدئو ها و عکسهای دیگر از مزار جانباختگان دهه ۶۰ بدستم رسیده بود، مزار آنها  بین لاهیجان، در منطقۀ روستایی چفیل بازکیاگوراب است. البته در آن سال(۱۳۴۹) روستائیان آن منطقه این دو تن را گمنام بخاک سپرده بودند… ، تا اینکه در ۱۹ بهمن سال ۵۷ دوستان آنها( از چریکهای فدایی خلق ) که ۷ تن بودند این قبرها را پیدا کرده و اطرافش را تمیز و مرتب کرده و سنگ مزاری برای رفقای خود گذاشته بودند[ اسامی دو تن از این هفت تن رفقای فدایی را نیز برای من ارسال کرده بودند اما بدلیل اینکه اجازه انتشار نام این دوتن را بدون اطلاع آنها ندارم از انتشار نام آنان خودداری می کنم].

 

دوست ارسال کننده  ویدئو ها و عکس ها در باره این دو سنگ مزار نوشته بود: «خوشبختانه مردم آن منطقه تاکنون این سنگ مزار را حفظ کردند اما با گران شدن قیمت زمین، خطر فروش و احتمال از بین رفتن این سنگ مزار ها وجود دارد.»

فارغ از هر نظر و تحلیلی از جانب همه طیف های مختلف  سیاسی در باره واقعه سیاهکل، آنان جوانانی مبارزه و صادق و فداکاری با انگیزش های آرمانی و عدالتخواهی و… بودند.

در این باره :

 

۱) خاطرات ایرج نیری، تنها بازمانده گروه سیاهکل

گویا نیوز:

 

https://news.gooya.com/2017/02/post-817.php

 

۲) خورشید همچنان می‌دمد (پس از حمله به پاسگاه در سیاهکل چه گذشت؟) – روایت شاهدان عینی

https://www.akhbar-rooz.com/19654/1398/11/19/

۳) سیاهکل: در کشاکش تئوری بقا و انتظار تغییر

https://www.radiozamaneh.com/575970/

با سپاس  وقدردانی  از هم میهنان و دوستانی که ویدئو ، عکس و اسناد جانباختگان را ارسال می کنند. ویدئو ها و عکس ها را می توانید از طریق فیسبوک من ارسال کنید:

لینک فیسبوک:

Siamak Naderi

https://www.facebook.com/siamak.naderi.338/

 

حقیقت مانا