«سردار مفعول»؛ اتهامات محسن کنگرلو به مهدی کیانی

محسن کنگرلو سپاه پاسداران را طرف اصلی معامله ایران و آمریکا در زمان جنگ دانسته و درمقابل، حسن روحانی را متهم کرده که باعث به هم خوردن روابط طرفین شده است

کنگرلو از نزدیکان شهید بهشتی، مرحوم هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی بود.

نفر دوم از راست مهدی کیانی هم‌جناح کنگرلو و از نیروهای سپاه پاسداران
دوشنبه, 6 آوریل 2020حسام قناطیر

پس از مرگ «محسن کنگرلو»، از بنیانگذاران سپاه پاسداران و مشاور امنیتی «میرحسین موسوی»  در زمان نخست‌وزیری، مصاحبه‌ای ویدیویی از او منتشر شد که حاشیه‌های زیادی داشت او این مصاحبه را به شرطی انجام داده بود که پس از مرگش منتشر شود.

در میان حاشیه‌های بسیار مصاحبه محسن کنگرلو اتهام «مفعول» بودن به «مهدی کیانی» سردار سپاه پاسداران که از جهاتی هم‌جناحی محسن کنگرلو محسوب می‌شود، عجیب بود.

***

محسن کنگرلو، مشاور امنیتی میرحسین موسوی در زمان نخست‌وزیری در مصاحبه‌ای که حدود یک‌ماه پس از مرگش منتشر شده گفته که مهدی کیانی، اولین فرمانده سپاه آبادان که به «ابوالحسن بنی‌صدر»، نخستین رییس‌جمهور ایران نزدیک بود «فساد اخلاقی» داشته و «مفعول» بوده که بعدا فرمانده لشگر شده است. کنگرلو گفته که او در نهایت بازداشت شده است.

این اتهامات درباره مهدی کیانی در حالی مطرح شده که او در دوره جنگ ایران و عراق فرمانده چند لشکر سپاه پاسداران بوده اما در دوره‌ای از سپاه پاسداران حذف شده و اینک نیز به لحاظ سیاسی به برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نزدیک است. کیانی هر چند در فضای فرماندهان سپاه پاسداران حذف شده اما در برخی برنامه‌های بازخوانی جنگ از او برای خاطره گفتن دعوت می‌شود.

اتهام کنگرلو درباره کیانی برای برخی از جهتی عجیب بود که او و کیانی از جهتی هم‌خط و از مخالفان محسن رضایی در سپاه محسوب می‌شوند. کیانی با وجود اینکه از فرماندهان سپاه نزدیک به بنی‌صدر محسوب می‌شد اما بعدها عملا به جریان حاکم یعنی جریان چپ محسوب می‌شد. او همچنین جزو مجمع ایثارگران است. گروهی که برخی از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از جمله فیض‌‌الله عرب‌سرخی جزو آن بودند. کیانی از جمله فرماندهان بازنشسته سپاه پاسداران بود که هرازچندگاهی با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار میکردند.

در خاطرات برخی از فرماندهان سپاه از جمله یحیی رحیم‌صفوی نیز به نام مهدی کیانی به‌عنوان فرمانده سپاه پاسداران اشاره شده است. کیانی که خود متولد دزفول است، نخستین فرمانده سپاه پاسداران بود. او پس از آن فرمانده برخی از لشکرهای سپاه پاسداران شد. ازجمله لشکر  انصارالحسین که نیروهای آن از استان همدان بودند.

 فرمانده لشکر ۷ ولیعصر، فرمانده قرارگاه لشکر قدس و ستاد قرارگاه خاتم ازجمله دیگر سمت‌های او در دوره جنگ ایران و عراق بوده است.

مهدی کیانی و نزدیکان او به سخنان محسن کنگرلو پاسخ نداده‌اند شاید با این تحلیل که هر پاسخی بار دیگر این موضوع را مطرح خواهد کرد. از جهتی او در فضای سیاسی نیز چهره شناخته‌شده‌ای نیست که این موضوع به حذفش از سیاست منجر شود.

پیش از این اتهامات، فساد اخلاقی مطرح‌شده درباره مقامات جمهوری اسلامی بیشتر مربوط به ارتباط با زنان بوده و کمتر اتهام ارتباط جنسی آنان با مردان مطرح شده است. در رقابت‌های سیاسی اما این ادعا درباره برخی مقامات حکومت مطرح شده است. از جمله عبدالله شهبازی، مورخ جنجالی مدعی شده بود که حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد به دلیل «لواط» از وزارت اطلاعات اخراج شده است. به دلیل فضای سیاست و پرونده‌سازی در ایران اما بخشی از این اتهامات ممکن است تسویه‌حساب سیاسی باشد و یا با هدف تحقیر طرف مقابل به کار رود. ازجمله مجتبی واحدی، فعال سیاسی عبارت «سردار مفعول» را درباره محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی سپاه پاسداران به کار برده بود.

فتح‌الله امید نجف‌آبادی، از افراد نزدیک به آیت‌الله منتظری که از او به عنوان افشاگر مذاکرات مک فارلین نام برده می‌شود نیز در پرونده مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری بازداشت و به اتهام «لواط» اعدام شد.

فتح‌الله امید در حالی با این اتهام اعدام شد که مجتهد و حاکم شرع اصفهان در سال‌های ابتدایی انقلاب بود. آیتالله منتظری اعلام کرده که او پرونده مک فارلین را افشا کرده بود و به همین دلیل نیز قربانی شد. منوچهر قربانی‌فر که دلال مذاکرات ایران و آمریکا بود با امید نجف‌آبادی آشنا بود و پس از داده نشدن بخشی از طلبش به امید نجفآبادی نامه نوشت و این نامه ها باعث افشای مذاکرات شد.

درباره روابط جنسی مقامات و افراد ذی‌نفوذ در جمهوری اسلامی پرونده سعید طوسی اما پرونده متفاوتی است که با وجود شواهد بسیار درباره آن با دخالت علی مقدم از اعضای بانفوذ دفتر رهبر جمهوری اسلامی عملا مختومه شده است.

در این میان اما فهرست بلندی از سیاستمداران ارشد ایرانی وجود دارد که به دلیل رابطه جنسی خارج از ازدواج به زندگی سیاسیشان پایان داده شده است. آخرین این سیاستمداران و مدیران جمهوری اسلامی محمدعلی نجفی بود.

حسین موسوی تبریزی، دادستان انقلاب، علی اکبر حسینی، نماینده سابق مجلس مشهور به «حسینی اخلاق در خانواده»، عبدالمجید معادیخواه، عطاالله مهاجرانی و علی جنتی، سه وزیر ارشاد ایران از جمله مقاماتی بودند که به دلیل طرح ارتباط جنسی با زنان از سیاست حذف شدند.

سخنان محسن کنگرلو درباره مهدی کیانی اما موضوع ارتباط جنسی رزمندگان ایرانی در جنگ با عراق را نیز مطرح می‌کند. موضوعی که هرچند یکی از مشکلات در جنگ ایران و عراق بوده اما هیچگاه از آن سخن گفته نشده است. موضوعی که البته بیشتر درباره برخی از نیروهای عادی و یا فرماندهانی در حد فرمانده گردان و گروهان مطرح بوده نه در حد فرماندهان شاخص که بعدا سردار شدند.

منبع: ایران وایر

حقیقت مانا