روحانی: بدون هاشمی رفسنجانی سرنوشت جانشین رهبری معلوم نبود

حسن روحانیحق نشر عکسPRESIDENT.IR
Image captionآقای روحانی در مراسمی به مناسبت دومین سالمرگ اکبر هاشمی رفسنجانی سخن می‌گفت

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است بدون حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۸، مشخص نبود که سرنوشت جانشینی آیت‌الله روح‌الله خمینی چه خواهد شد.

آقای روحانی با اشاره به جلسه مجلس خبرگان پس از مرگ آیت‌الله خمینی گفته است: “اگر او در آن جلسه نبود، بحث رهبری به اشکال مختلفی که در آن دوران مطرح بود، به نتیجه نمی‌رسید.”

اوافزود: “اگر هاشمی نبود معلوم نبود بعد از ۴ ۱ خرداد چه می‌شد.”

آقای روحانی در مراسمی با حضور برخی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی ایرانی و غیرایرانی، و به مناسبت دومین سالمرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، به ستایش او پرداخت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در ١٩ دی ۱۳۹۵ درگذشت و علت مرگ او “ایست قلبی” اعلام شد. چند نفر از اعضای خانواده و نزدیکان او می‌گویند شرایط مرگش مشکوک بوده و مرگ او طبیعی نبوده است.

در این مراسم اعضای خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، مقام‌های دولتی و چهره‌های اصلاح‌طلب، از جمله محمدکاظم موسوی بجنوردی، مرجع تقلید شیعه، و حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، حضور داشته‌اند.

مهدی هاشمی و یاسر هاشمیحق نشر عکسFARS
Image captionاعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی، از جمله پسرش مهدی هاشمی که به حبس محکوم شده، در این مراسم حضور داشتند

مهدی هاشمی، از فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی نیز در مراسم حاضر بوده است. آقای هاشمی برای جرایم مالی و امنیتی به حبس محکوم شده است. اخیرا شرکت توتال برای پرداخت رشوه به درخواست مهدی هاشمی جریمه شد.

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و یا دیگر اعضای شاخص دفتر او در تصاویر منتشرشده از مراسم سالمرگ آقای هاشمی رفسنجانی حضور ندارند.


جلسه خبرگان

در جلسه‌ای که حسن روحانی امروز به آن اشاره کرده آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان جانشین آیت‌الله روح‌الله خمینی انتخاب می‌شود.

فیلمی که سال گذشته از جلسه خبرگان افشا شد نشان می‌دهد که اکبر هاشمی رفسنجانی عملا اداره جلسه مجلس خبرگان را به عهده داشت، این در حالی است که در آن مقطع علی مشکینی رئیس مجلس خبرگان بود.

مطابق این فیلم انتخاب آقای خامنه‌ای به طور “موقت” و تا برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی بوده است، و اعضای مجلس خبرگان تاکید داشتند که این مساله از افکار عمومی مخفی بماند.

در این جلسه شخص آقای خامنه‌ای هم با استناد به صحبت‌های دیگر اعضای مجلس خبرگان می‌گوید صلاحیت دینی لازم برای رهبری را ندارد.

او می‌گوید: “واقعا باید خون گریست به جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن [برای رهبری] مطرح بشود… به لحاظ فنی اشکال پیدا می کند این قضیه. من نه از لحاظ قانون اساسی، و نه از لحظ شرعی برای بسیاری از آقایان، حرفم حجت حرف رهبر را ندارد. این چه رهبری خواهد بود؟”

تصاویری از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری که به تازگی منتشر شده

اما اکبر هاشمی رفسنجانی پس از آن استدلال دوباره “موقت” بودن رهبری را مطرح می‌کند.


حسن روحانی در مراسم سالمرگ اکبر هاشمی رفسنجانی مسئولیت‌های او در دوران جنگ با عراق، از جمله فرمان عملیات کربلای ۴ را یادآوری کرده و تاکید کرده است که آیت‌الله خامنه‌ای تا پایان عمر او رابطه نزدیک با او داشت.

آقای روحانی همچنین گفته است که برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای ایران میراث آقای هاشمی رفسنجانی هستند.

او گفته است: “فناوری هسته‌ای ما با هاشمی رفسنجانی بود. چرا که او اولین کسی بود که دستور ورود سانتریفیوژ به کشور را داد و با مقامات بالارتبه پاکستان مذاکراتی انجام داده بود.”

“کسی که در ایران موشک ساخت هاشمی بود.”

برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به اختلافات دامنه‌داری میان ایران با قدرت‌های غربی و برخی کشورهای عربی منجر شده است.

آقای روحانی در سال‌های اخیر از طرف منتقدان محافظه‌کار متهم شده است که با اصرار بر مذاکره از خط قرمزهای حکومت ایران عبور کرده است.

او امروز بر ادامه برنامه موشکی تاکید کرد و از جمله گفت ایران موشک ماهواره‌پر پرتاب خواهد کرد.

آمریکا پیشتر در این باره هشدار داده بود.

مراسم هاشمی رفسنجانیحق نشر عکسPRESIDENT.IR
Image captionشخصیت‌های مختلف ایرانی و غیرایرانی در مراسم پنجشنبه حضور داشتند

آقای روحانی پس از انقلاب ایران در مسئولیت‌های مختلف رابطه‌ای نزدیک با اکبر هاشمی رفسنجانی داشت و از جمله در مقطعی معاون او به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا بود.

منبع: رادیو فردا

سایت حقیقت مانا