دفاع آریانا سعید از جنایات ناتو در افغانستان  در قالب توجیه

ناتو یا پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ با همکاری و هم فکری دوازده کشور غربی که نگران گسترش کمونیسم به خاکشان بودند پایه گذاری شد. اکنون در هفتاد سالگی و در کهولت به پایان خود می‌نگرد به گفته ی مکرون رئیس جمهور فرانسه، ناتو دچار مرگ مغزی شده است.

جدا از تعامل های سیاسی در بین اعضای ناتو که دچار سرخوردگی اعضای ناتو از هم دیگر شده است مانند نابودی داعش با کمک کردهای هم پیمان ناتو و بعد همین کردها در یک بازی داد و ستدی دیگر تروریست خوانده شدند  و با چراغ سبز آمریکا مورد هجوم ترکیه قرار گرفتند. هر چند خود اعضای ناتو بارها از ترکیه برای حمایت از داعش و جهادی ها انتقاد کرده اند اما این بازی مانند صلح با طالبان در افغانستان هم نوع است. برای مدت زیادی گفتگوهای صلح با طالبان به راه می افتد و به ناگاه دستور لغو گفتگوها از طرف ریاست جمهوری آمریکا صادر می شود. و این بازی گفتگوی صلح همچنان ادامه دارد…

نتایج بررسی انیستیتوی مطالعات بین المللی استراتژی بریتانیا نشان می دهد که سوریه ،افغانستان ،عراق ، یمن ،سومالیا ،مکزیک و سودان بیشترین تلفات را در جهان در نتیجه ی جنگ های داخلی در این دهه کنونی داشته اند.

بر طبق گزارش یافته های انیستیتوت مذکور جنگ سوریه برای پنجمین سال در ۲۰۱۶ میلادی مرگبارترین جنگ در جهان بوده است و افغانستان پس از سوریه بیشترین تلفات جانی را تا سال ۲۰۱۶ میلادی در نتیجه جنگ های داخلی متحمل شده است که ناتو و در راس آن آمریکا در این کشور تسلط کامل دارند .

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر  گروه های شبه نظامی تحت حمایت آمریکا که با بهره بردن از مصونیت کامل در افغانستان فعالیت می کنند مرتکب موارد متعددی از جنایت جنگی شده اند. در این گزارش آمده است که این گروه ها در جریان حملات شبانه به صورت خودسرانه اقدام به محاکمه صحرایی غیر نظامیان می کنند و اشاره شده است که بسیاری از ساکنان غیر نظامی در مناطق مختلف افغانستان تاکنون در پی عملیات این گروه ها سر به نیست شده اند.

در نسخه ای از گزارش دیده بان حقوق بشر که روز پنج شنبه ۲۴/۱۰/۲۰۱۹ م  منتشر شد همچنین تصریح شده است که گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا از پایان سال ۲۰۱۷ تا اواسط سال جاری میلادی دست کم به چهارده عملیات مختلف انجام داده شده اشاره می‌کند که در جریان آنها موارد متعدد نقض حقوق بشر و نیز جرائم جنگی به ثبت رسیده است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه ای در واکنش به گزارش دیده بان حقوق بشر به گونه ای مشخص آنرا مورد تایید قرار داده است .

همچنین تحقیقات دیگری که دال بر آن حکایت دارد که بارها مردم بی دفاع و غیر نظامی یا اردو و ارتش ملی و نظامیان افغانستانی توسط حملات هوایی شبانه ناتو و غالبأ آمریکا به خاک و خون غلتیدند. ضمن ارجاع این گزارش های موثق به دادگاه لاهه واکنش‌های زیادی به همراه خود داشت ، در برابر تحقیق دادگاه لاهه در این باره و درباره ی جنایت جنگی آمریکا در افغانستان سیاستمداران آمریکا موضع سختگیرانه ای در پیش گرفتند . در آخر ترامپ لاهه را تهدید کرد که در صورتی که دیوان بین المللی کیفری تحقیقات در باره ی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را آغاز کند کشورش مانع از ورود قضات این دادگاه به خاک ایالات متحده خواهد شد و اموال و دارایی های آنها را در سیستم مالی آمریکا تحریم و توقیف خواهد کرد.

در حاشیه نشست سران ناتو در سال ۲۰۱۹ در لندن آریانا سعید خواننده ی زن افغانستان که خود را نماینده افغانستان معرفی می کند بجای انتقاد از ناتو و دفاع از خون مردم مظلوم افغانستان، با ارائه چند عکس از ویرانی ها و جمعی دیگر از آبادانی ها نمایش دروغی از وضعیت ویرانی افغانستان توسط افغان ها و آبادانی آن توسط ناتو را عنوان کرد.

هر چند گردانندگان این خیمه شب‌بازی با آریانا سعید جز به بازار و تجارت خویش هیچ غم و دردی را  در افغانستان احساس  نکردند و به تقدیر از عملکرد ناتو پرداختند .  با وجود اینکه در همین نشست رئیس جمهور فرانسه به مرگ ناتو اشاره می کند و می گوید ناتوی امروز حامی ترور و تروریسم شده است و حرکات و اهداف اصلی آن خالی از مفاهیم راهبردی آن است.

آریانا سعید این زن نماینده خود خوانده ی دردمندان در افغانستان و خود بدون احساس هیچ دردی، این گونه خیانت در حق مردم ستمدیده ی خویش را روا می دارد. انگار از مردمش دردی را احساس نمی کند. آری هیچ صحبتی به آریانا برای گفتن نمی ماند و بقول مولانا درد بی دردی علاجش آتش است.

متأسفانه در هاله ای از سیاست های کور سیاست مداران قرار گرفته ایم که هیچ گونه تدبیری برای بهتر بودن و بهبود یافتن وجود ندارد. از طرف دیگر شرق و غرب در ظلم و ستمی که خود عامل آن هستند دچار دست پاچگی و گم گشتگی در نجات خویش شده اند و خاورمیانه هم آبستن حوادث غیر منتظره ایست که مهار آن ناممکن گشته است با این اوصاف نمایندگی کردن از ملتی که خواسته ی آن را نبینی و ندانی عامل مظلومیت آن را نشناسی به راستی خیانتی عظیم است که در چنین جایگاهی همه چیز را وارونه جلوه دهی و خود را حامی و یا فعال در حقوق آنها معرفی کنی.

افغانستان کشوری چند ملیتی با مذاهب مختلف است که به هر لحاظ از کشوری چون یمن به مراتب از هر جهت بزرگ‌تر است که سیاست نادرست در عین حال تک روی های سیاستمداران و فعالان اجتماعی و سیاسی سرزمین کوچک یمن را به سویی هدایت می کند که به تأکید به زودی خبر تقسیم را خواهید شنید و یمن شمالی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی مرکز مالی هم خواهد بود و یمن جنوبی هم کشوری در کنار آن با ویرانی هایی که چندین سال طول خواهد کشید مرمت گردد.آن نتیجه دخالت ائتلاف کشورهای هم زبان و هم کیش کشور یمن خواهد بود.

آری افغانستان امروز هم به سوی چنین آشفته بازاری در حرکت است که ثمره ی نبودن تدبیر صحیح همراه با شناخت از مردم و خواسته های آنان است.

در زمان حاکمیت مصدق در ایران، حکومت مصدق شکایتی بر علیه انگلستان در ایران تنظیم کرد و آن را به دادگاه لاهه داد. با اینکه قاضی پرونده یک انگلیسی بود باز دولت انگلیس را محکوم کرد.

حال روزی هم در دادگاه لاهه و یا هر دادگاه صالح دیگر بر استناد به سند های کنونی هم جماعت ناتو را در افغانستان به عنوان جنایت کاران جنگی معرفی خواهد کرد و هم افراد دیگری همچون رهبران جهادی در کنار طالب ها و همچنین سیاست مداران ارگ نشین که در برابر این گزارش ها و سند ها سکوت کرده اند و هیچ شکایتی از جنایات آمریکا و ناتو ندارند زیرا آنها هم جزو جنایتکاران جنگی هستند و در دادگاه محکوم خواهند شد.

گر حکم شود که مست گیرند              در شهر هر آنکه هست گیرند

 

طاهره خدانظر

t.khodanazar@yahoo.com

 

 

 

حقیقت مانا