«بحث آینده ولایت فقیه در ایران شدت گرفته است»

khamenehei.jpg

سایت تلویزیون ایران فردا ـ نشریه گلف استیت نیوزلِتِر (GSN) در تحلیلی پیرامون جانشینی علی خامنه‌ای می‌نویسد آینده حکومت ولایت فقیه در ایران اکنون به بحث‌های گسترده و شدیدی میان جناح‌های رژیم جمهوری اسلامی منجر شده است.

گلف استیت نیوزلِتِر می‌نویسد: «بحث‌های مربوط به قانون اساسی درجمهوری اسلامی بیانگر این واقعیت است که سیستم ولایت فقیه که اصل نخستین برقراری این حکومت بوده است توانایی خود را برای اداره کشور از دست داده است.

اکنون بحث‌های مربوط به اختیارات رهبری و آینده جانشینی پس از فوت او در میان جناح‌های حاکم شدت گرفته است. رسانه‌های حکومتی صحبت از تغییرات در قانون اساسی کشور می‌کنند و باتوجه به بیماری خامنه‌ای و سن بالای او (۷۹ سال) جناح‌های محافظه‌کار و اصولگرا به آینده جمهوری اسلامی پس از او فکر می‌کنند.

درحالی که تندروهای حکومتی قصد دارند اختیارات رهبری را هرچه بیشتر کنند، آنها ترجیح می‌دهند به نقش رئیس جمهوری خاتمه بدهند و با تعیین یک نخست‌وزیر او را مجری اوامر رهبری کنند.

در مقابل نیروهای معروف به اصلاح‌طلب به دنبال افزایش قدرت رئیس جمهوری برای اداره امور مملکت هستند. سئوال اما اینجاست که پس از گذشت چهل سال از تأسیس جمهوری اسلامی، آیا این رژیم توانایی برآورده ساختن نیازها و آرزوهای ملت ایران را دارد یا نه؟»

debate.jpg

منبع گویا نیوز

سایت حقیقت مانا