بازگشت بسیج به شهرهای ایران؛ از گشت ثارالله و جندالله تا گشت رضویون

jondollah_051118.jpg

صدای آمریکا – نیروهای سپاه و بسیج که با استفاده از اختیارات قانونی و فراقانونی در سالهای گذشته با بهانه‌هایی مانند تامین امنیت یا «امر به معروف و نهی منکر» اقدام به نقض حقوق شهروندی ایرانیان می‌کردند گویا این بار قرار است با «گشت رضویون» دوباره به قدرتنمایی در محله‌ها و خیابان‌های ایران بپردازند.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا گفت که «تفاهم‌نامه همکاری بین نیروی انتظامی با سازمان بسیج در زمینه تعامل و همکاری هرچه بیشتر در خصوص راه اندازی گشت رضویون به امضا رسیده است.»

پیش از این راه‌اندازی این گشت‌ها در اواخر آبان ۹۷ همزمان با هفته بسیج خبررسانی شد و به مرور در چندین شهر از جمله بوکان، یزد و استان البرز اجرایی شده بود.

رسانه های داخل ایران پس از آن در ۱۵ اردیبهشت گزارش دادند که گشت رضویون برای «پیشگیری از وقوع سرقت و جرائم مشهود» در سطح استان قم هم راه اندازی شده است. گشت‌هایی که به گفته فرمانده نیروی انتظامی هدفش «ارتقاء امنیت مردم» است.

فرمانده ناجا این گشت‌ها را «گشت‌های امنیت محله محور» معرفی کرده، همان گشت‌هایی که از اسفند سال ۹۶ در ایران شکل گرفت و برخی رسانه‌های ایران در آن زمان، فعالیت آن‌ها را به فعالیت «کمیته‌های انقلاب» در دهه اول انقلاب تشبیه کردند.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

سازمان بسیج در آن سال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای بسیج در گشت محله محور «به صورت پیاده و سواره و بدون در اختیار داشتن اسلحه، از غروب تا طلوع آفتاب در سطح شهرهای کشور» اقدام به گشت‌زنی می کنند.

پیشتر نیز سپاه در ‌سال ۹۷ از راه اندازی «گشت ویژه» برای برخورد با «اراذل و اوباش» و «سرقت» در تهران خبر داده بود، موضوعی که در آن زمان با مخالفت صریح وزارت کشور روبرو شد.

با این حال گشت‌های محله‌ پس از فروکش کردن انتقادها،‌ اجرایی شد و مقامات بسیج مدعی شدند که این گشت‌زنی‌ها به «کاهش جرایم» منجر شده است اما این ادعا با آمار رسمی ارائه شده در ایران همخوانی ندارد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران از جمله مقاماتی است که در دی ماه سال گذشته از افزایش سرقت‌ در کشور خبر داده و گفته بود که بعد از جرایم مربوط به موادمخدر، بیشترین آمار جرایم کشور مربوط به سرقت است.

حالا نیز نیروی انتظامی که عملکردش در رابطه با آسیب‌های اجتماعی، مجرمان سابقه‌دار و موضوع حجاب همیشه انتقادبرانگیز و موجب ایجاد تنش بوده است، به صورت شفاف اعلام نکرده که این گشت‌ها دقیقا در بحث امنیت قرار است چگونه برخورد کنند و اعمال نظارت بر عملکرد آن‌ها چگونه خواهد بود؟

سایت حقیقت مانا