اخبار خروش مردم ایران چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ تظاهرات: «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، شعار معترضان در تجمع الیگودرز تجمع شماری از حامیان اعتراضات ایران در برابر دفتر سازمان ملل در واشینگتن

اخبار خروش مردم ایران

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶

تظاهرات:

«خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، شعار معترضان در تجمع الیگودرز

 

                                                           تجمع شماری از حامیان اعتراضات ایران در برابر دفتر سازمان ملل در واشینگتن

 

پلیس هلند هشت معترض را مقابل سفارت ایران در لاهه بازداشت کرد

شخصیت ها وهنرمندان وگروهها:

شیرین عبادی: به گفته زندانیان سیاسی، بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر ایران شکنجه شده‌اند

 

کانون نویسندگان ایران: دستگیری و بازداشت معترضان فقط در تظاهرات و تجمع‌ها نبوده است

 

رژیم :‌

فرمانده سپاه محمد رسول‌‌الله : گشت‌های محله محور بسیج بزودی آغاز به کار می کنند

قابل ذکر است طرح گشت‌های “محله محور” بسیج، پیش از تهران در استان‌های بسیاری به اجرا گذاشته شده است.

ناآرامی‌های ایران؛ جلسه غیرعلنی مجلس با مقام‌های امنیتی

 

نمایندگان مجلس ایران در یک جلسه غیرعلنی با حضور مقام‌های امنیتی و نظامی، ناآرامی‌های اخیر را بررسی کردند. آنها خواستار رفع فیلترینگ تلگرام شدند. در این جلسه گفته شده که مأموران نیروی انتظامی ایران در تجمعات خیابانی مسلح نبوده‌اند.

اعتراض به حضور هاشمی شاهرودی در بیمارستانی در آلمان

‘هاشمی شاهرودی مجبور شد به آلمان برود’

 

 

  • حمایت جهانی:

درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره کشته‌شدگان و رعایت حقوق بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها

در حالی که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، چهار گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر و دیده‌بان حقوق‌بشر از ایران خواسته‌اند حقوق بازداشت‌شدگان را رعایت کنند، از وضعیت و شرایط نگهداری این افراد خبر چندانی در دست نیست.

 

نیکی هیلی: هیچ چیز نمی‌تواند آمریکا را از همبستگی با معترضان ایران بازدارد

خبرگزاری فرانسه- نیکی هیلی نماینده آمریکا در جلسه #شورای_امنیت درباره ایران به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد و گفت که «جهان اعمال شما را زیر نظر دارد».

 

وزیر خارجه آلمان خواهان “گفت‌وگوهای جدی” با ایران شد

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان خواهان “گفت‌‌وگوهای صریح و جدی” با جمهوری اسلامی شده است. او همچنین در مورد استفاده‌ی ابزاری از اعتراض‌های خیابانی ایران در عرصه سیاست خارجی هشدار داده است.

قطعنامه‌ی چهار سناتور آمریکایی در حمایت از حقوق معترضان در ایران 

 

چهار سناتور آمریکایی از احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات قطعنامه‌ای در پشتیبانی از حقوق معترضان خیابانی در ایران ارائه کرده‌اند. این سناتورها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به حقوق مردم ایران همچون آزادی بیان احترام بگذارد.

 

مارکو روبیو و باب کورکر (نفرهای اول و دوم نشسته از راست) دو تن از چهار سناتوری هستند که قطعنامه‌ای در حمایت از مردم ایران ارائه داده‌اند

مارکو روبیو و باب کوکر از حزب جمهوری‌خواه و بن کاردن و باب منندز از حزب دموکرات چهار سناتوری هستند که روز پنجشنبه (۴ ژانویه / ۱۴ دی) قطعنامه‌ای در حمایت از حقوق معترضان خیابانی در ایران ارائه کرده‌اند.

 

سناتور ارشد دموکرات: می‌توانیم تحریم‌های بیشتری علیه مقامات ایران برای نقض حقوق بشر بگذاریم

 

رسانه ها بین المللی:

دیدگاه| نویسنده محافظه‌کار نیویورک تایمز: نظام ایران مبتنی بر نفاق و دورویی است

از دید یک مفسر محافظه‌کار روزنامه «نیویورک تایمز»، ماهیت واقعی نظام حاکم بر ایران، دزدسالاری مذهبی است، و چنین نظامی بر نفاق و دورویی مبتنی است. درک ماهیت نظام فرصتی برای جهان آزاد است که با برملا کردن فساد درونی، به مردم ایران کمک کند.

برت استیونز ستون‌نویس نیویورک تایمز می‌نویسد: معمولا نظام ایران را یک دیکتاتوری‌ با گرایش‌های دمکراتیک توصیف می‌کنند، در کشمکش میان تندروهائی که می‌خواهند بر مبارزه‌جوئی آن بیفزایند و میانه‌روهائی که می‌کوشند از مبارزه‌جوئی آن کم کنند. چنین تفسیری ایجاب می‌کند که در مقابل چنین نظامی، سیاست غرب باید تشویق و پاداش به میانه‌روها باشد به قیمت تضعیف تندروها.

اما به نظر استیونز، با چنین دیدگاهی، نمی‌توان توضیح داد که چرا همزمان با توافق اتمی، بر شدت تهاجمی سیاست خارجی جمهوری اسلامی اضافه شد یا چگونه در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی «اعتدال‌گرا»، شمار اعدام‌ها افزایش یافت، یا به چه دلیل محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت «میانه‌رو» در لبنان بر مزار «عماد مغنیه» تروریست مشهور حزب‌الله و مسئول قتل صدها آمریکائی، حلقه گل گذاشت.

برت استیونز می‌نویسد لازمه نظام دزدسالاری دینی، دروغ و ریا است و طی ۴۰ سال گذشته، حکومت ایران ماهیت دغل‌کار خود را برای مردم کشور آشکار کرده است، و همین، شعارهای ساختارشکن در خیابان‌ها را توجیه می‌کند.

نویسنده نیویورک تایمز با استناد به راهکارهای پیشنهادی فعالان دمکراسی‌طلب، افشاگری در باره میلیاردها دلار مسروقه، و تحریم نهاد رهبری، سپاه پاسداران و سایر شرکت‌ها و بنیادهای وابسته را به آمریکا توصیه می‌کند.

به قول «رونالد ریگان» جنبش «همبستگی» در لهستان سال ۱۹۸۲ در برابر ستم و تعدی، سازش‌ناپذیر بود. برت استیونز می‌نویسد مردم ایران هم چنین شده‌اند. غرب، که می‌خواهد به آنها کمک کند، باید کار خود را با بهره‌برداری ابزاری از تضادهای درونی نظامی شروع کند که آنان را سرکوب می‌کند.

سایت حقیقت مانا – سیامک نادری ۱۷/۱۰/۱۳۹۶