علیرضا شیرمحمدعلی, زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ جان باخت

پیش از این علیرضا شیرمحمد علی و برزان محمدی در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان و شرایط وخیم بهداشتی و زیستی و نداشتن امنیت جانی در این زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان انتقال به زندان اوین شدند.دست به اعتصاب غذای خشک زده بودند.

0
152

روز جاری, علیرضا شیرمحمدعلی, زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ, از سوی ۲ نفر از زندانیان جرائم قتل عمد و مواد مخدر با چاقو مورد حمله قرار گرفت و پس آسیب شدید از ناحیه گردن و شکم پیش از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸, علیرضا شیرمحمدعلی, زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۱ سالن ۱۱ زندان تهران بزرگ در پی حمله ۲ نفر از متهمان جرائم غیرسیاسی با چاقو از ناحیه شاهرگ و شکم مورد آسیب شدید قرار گرفت و پیش از انتقال به بیمارستان فیروزآبادی تهران جان خود را از دست داد. در اکثر زندانهای ایران متهمان جرائم سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم با متهمان جرائم موادمخدر, قتل و یا سایر جرائم خطرناک نگهداری می شوند که این مورد از جمله موارد نقض کننده اصل تفکی جرائم میباشد.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ در حدود ساعت هشت و بیست دقیقه شامگاه  دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸, علیرضا شیرمحمدی, زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۱ اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ «موسوم به سوئیت» توسط ۲ نفر از زندانیان جرائم خطرناک و غیرمرتبط با زندانیان سیاسی بنامهای “محمدرضا خلیل زاده” متهم به “حمل و نگهداری موادمخدر” و “حمیدرضا شجاع زاده” متهم به قتل عمد و محکوم به اعدام که در بند زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ نگهداری می شوند این زندانی سیاسی را با چاقو مورد حمله قرار دادند و پس از وارد آوردن چاقو به شاهرگ و شکم علیرضا شیرمحمدعلی, این زندانی سیاسی را به شدت مورد آسیب قرار دادند.

این منبع مطلع در ادامه گفت؛ با توجه به حساسیت قسمتهای آسیب دیده ناشی از ضربات چاقو که منجر به پارگی شاهرگ و روده علیرضا شیرمحمدعلی شده بود این زندانی سیاسی پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

علیرضا شیرمحمدعلی ۲۱ ساله و اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و از بابت اتهامات “توهین به روح الله خمینی”، “توهین به رهبری”, “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

جلسه دادگاه تجدید نظرعلیرضا شیرمحمدعلی نیز در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار خواهد شد. این جلسه دادگاه پیش از این در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۸  پس از اخذ مهلت وکیل جهت مطالعه پرونده به روزهای آتی موکول شده بود.

علیرضا شیرمحمدی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به  آنچه که وضعیت بسیار بد و نامناسب نگهداری زندانیان در زندان تهران بزرگ بود با هدف انتقال به زندان اوین دست به  اعتصاب غذای اعتراضی زده بود.

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸, با انتشار یک فایل صوتی از علیرضا شیرمحمدعلی در حالی که این زندانی سیاسی از تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری و نبود امکانات کافی و نامساعد بودن شرایط اقامتی در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده بود در حالی که بیستمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر گذاشته بود از وضعیت این زندانی سیاسی اطلاع رسانی کرده بود.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ در پی وعده از سوی نماینده دادستان که به زندان تهران بزرگ رفته بود بعد از ۳۴ روز به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داده بود.

زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای ایران با کلکسیونی از  موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس گردیده اند به آن مبتلا شده اند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئاله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد. از سوی دیگر عدم رعایت اصل تفکیک جرائم که باعث بروز درگیری و زد و خورد بین زندانیان می شود از سوی مسئولان زندانها بعنوان یک اهرم فشار در جهت سرکوب بیشتر و شکنجه زندانیان سیاسی و عقیدتی استفاده می شود.

پیش از این علیرضا شیرمحمد علی و برزان محمدی در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان و شرایط وخیم بهداشتی و زیستی و نداشتن امنیت جانی در این زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان انتقال به زندان اوین شدند.دست به اعتصاب غذای خشک زده بودند.

اعتصاب خشک دو زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ

اعتصاب خشک دو زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ
زندانیان سیاسی برزان محمدی و علیرضا شیرمحمد علی دست به اعتصاب غذای خشک زدند. این دو زندانی سیاسی محبوس در زندان بدنام تهران بزرگ از ۲۳ اسفندماه ۹۷ در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان و شرایط وخیم بهداشتی و زیستی و نداشتن امنیت جانی در این زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان انتقال به زندان اوین شدند.

طبق اخبار دریافتی، بعد از سه هفته اعتصاب غذا، فشار این زندانیان به شدت افت کرده است و متولیان زندان پاسخی به خواسته های بحق ومشروع شان ندادند. از این رو آنان از ۱۵ فروردین اعتصاب شان را به اعتصاب خشک تبدیل کردند.

لازم به یاد آوری است برزان محمدی در جریان اعتراضات سراسری مردادماه و علیرضا شیرمحمدی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و پس از محاکمه به زندان تهران بزرگ منتقل شده بودند.

برزان محمدی ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری و علیرضا شیرمحمدی ۲۱ ساله و اهل محله نازی‌آباد تهران نیز از بابت اتهامات “توهین به مقدسات” “توهین به مقامات رژیم” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حقیقت مانا