شخصیت سال مجله تایم: زنان و مردانی که سکوت را شکستند 6 دسامبر 2017 – 15 آذر 1396

مجله تایم چاپ آمریکا چهره سال خود را "شکنندگان سکوت" لقب دادحق نشر عکسTIME
Image captionمجله تایم چاپ آمریکا چهره سال خود را “شکنندگان سکوت” لقب داد

مجله تایم چهره سال خود را زنان و مردانی انتخاب کرده که سکوتشان را درباره آزار جنسی شکسته‌اند.

مجله تایم چاپ آمریکا چهره سال خود را “شکنندگان سکوت” لقب داده است.

این جریان با هشتگ “من هم” گستره جهانی یافت و چهره‌های مشهور زیادی از عالم سیاست تا هالیوود اعلام کردند که آنان هم قربانی تجاوز یا آزار بوده‌اند.

مجله تایم می‌گوید که این هشتگ بخشی از ماجرا بود نه همه آن.

ادوارد فلسنتال، سردبیر مجله تایم، چاپ آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی این موج را سریعترین تغییر اجتماعی در دهه های گذشته دانسته است که با “حرکت شجاعانه صدها زن و شماری از مردان شروع شد که پا پیش گذاشتند و داستانشان را تعریف کردند.”

موج اتهام‌ها علیه هاروی واینستین، تهیه‌کننده صاحب‌نام و پرنفوذ هالیوود، باعث شروع این جنبش شد هرچند هشتگ و شعار “من هم” سال‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته بود.

تارانو بورک، یک فعال اجتماعی زن و سیاه‌پوست ده سال قبل کمپینی را با این اسم راه انداخته بود.

مجله تایم تصویر روی جلد خود را مجموعه‌ای از زنان با تاریخچه‌های متفاوت انتخاب کرده است.

دادگاه در پرونده تعرض جنسی به نفع تیلور سوییفت رای داد

تهیه‌کننده مشهور هالیوود در پی مطرح شدن اتهام آزار جنسی اخراج شد

اشلی جاد، یکی از بازیگرانی که برای اولین بار علیه هاروی واینستین سخن گفت و تیلور سوییفت، خواننده‌ای که علیه یکی از اعضای سابق گروهش شکایت کرده بود، در این عکس دیده می‌شوند.

ایزابل پاسکال، یک کارگر ۴۲ ساله مزرعه در مکزیک، آدام لوا، زنی ۴۰ ساله از ساکرامانتو و سوزان فولر که شکایتش علیه مدیر اوبر باعث برکناری او شد، نیز در این تصویر هستند.

مجله تایم می گوید زنان و مردانی که سکوت را شکسته اند از تمام نژادها، طبقات اجتماعی، و گوشه گوشه جهان هستند. این جریان به گفته گردانندگان این مجله، رهبر خاصی ندارد و انتشار هشتگ “METOO” که بعدها به چندین زبان دنیا از جمله فارسی و هشتگ “من هم” ترجمه شد توانست میلیون ها قربانی آزار جنسی از سراسر جهان را زیر چتر واحدی متحد کند تا از تجربه های خود برای اولین بار علنا صحبت کنند.

به گفته گردانندگان این مجله این عده توانسته اند در کنار هم شرم و ترس از قربانی تجاوز بودن را به خشم و طغیان علیه عاملان آن تبدیل کنند، هزاران نفر را به دنبال ایجاد تغییر به خیابان ها بیاورند، و مردان قدرتمندی را که مرتکب آزار جنسی و تجاوز شده بودند در قبال رفتارشان مسئول بدانند.

در ایران نیز زنان زیادی در حساب شبکه های اجتماعی خود اما اغلب بدون اشاره به عاملان آزار خود از تجربه آزار جنسی نوشته اند.

غزاله سلطانی، کارگردان ایرانی نوشته تهيه‌كننده سینما او را به دفترش خواست و اتفاقی افتاد که در پنج دقیقه از دفتر فرار کرد.

اگرچه در ایران آزار جنسی محدود به فضاهای پنهان از دید عموم نیست و اغلب زنان حتی در انظار عمومی و در خیابان ها قربانی آزار جنسی اند

مقام‌های حکومتی ایران٬ ناتوان از حفظ امنیت زنان در مکان‌های عمومی٬ دهه‌هاست سعی دارند نوع پوشش زنان را مقصر معرفی کنند و این موضوع را جا بیاندازند که “حجاب مصونیت است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، که سال گذشته عکسش روی جلد مجله تایم بود، نامزد بعدی برای عکس روی جلد امسال این مجله بود.

معمولا یک شخص عکس سال مجله تایم انتخاب می‌شود اما در سال ۲۰۱۴ پزشکان و کادر پزشکی مبارزه کننده با بیماری ابولا و سال ۲۰۱۱ معترضان در بهار عربی به عنوان دو گروه، چهره سال مجله تایم انتخاب شدند.