حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس و دروغ [آقا] ی خامنه ای نیره انصاری

در حالی که دستیار فرمانده ارتش ایران گفته است امکان وقوع جنگ در منطقه «مطلقا وجود ندارد»، مشاور فرمانده سپاه می‌گوید جمهوری اسلامی «دو سلاح جدید و به کلی سری» در اختیار دارد که می‌تواند در صورت «حماقت ناوهای آمریکا در منطقه» آنها را به قعر دریا بفرستد.مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران، در گفت‌وگویی که روز شنبه، چهارم خرداد،
در خبرگزاری میزان منتشر شد گفت: «دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد.»این مقام ارشد سپاه پاسداران با اظهار این که «آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا دو ناو جنگی وارد منطقه کردند» گفت: «در صورتی که این ناوها «کوچک‌ترین حماقتی» بکنند «با همه خدم و حشم و هواپیماهایش، با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.»پیش از این و به ویژه در هفته‌های اخیر که تنش لفظی بین مقام‌های آمریکا و ایران افزایش یافته، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها بر«آمادگی نظامی تسلیحاتی ایران» و «ترس آمریکا از توان بالای نظامی ایران» تأکید کرده‌اند.
 اما این نخستین بار است که یک مقام نظامی از «دو سلاح جدید و به کلی سری» یاد می‌کند. از دیگر سو یک مقام دیگر سپاه پاسداران نیز «قدرت موشکی و مستقل» جمهوری اسلامی را موجب نگرانی دشمنان دانسته است.موشک‌های بالیستیک ایران همواره با مخالفت شدید آمریکا و اروپا روبه‌رو بوده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و برخی از مقام‌های دولت او نیز بارها تأکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد.
در خبری دیگر، یک مقام ارتش در ایران نیز گفت که امکان وقوع جنگ بین جمهوری اسلامی و آمریکا به هیچ عنوان وجود ندارد.
حسن سیفی، دستیار فرمانده ارتش در ایران، گفته است:«هدف از حضور ناو آمریکایی در منطقه «ایجاد ترس» و «یارگیری» است و افزود: «امکان وقوع جنگ به هیچ عنوان وجود ندارد.»
دستیار فرمانده ارتش در ایران مدعی شده است که حضور نظامی آمریکا در منطقه به این دلیل صورت گرفته که «آنها می‌خواهند با ایجاد ترس درون جامعه ما، برای خود یارگیری کنند و ملت ایران را بترسانند».این مقام ارشد نظامی با تأکید بر این که «آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند با ایران وارد جنگ شوند، نیازی به آمدن در خلیج فارس نبود» گفت امکان وقوع جنگ وجود ندارد، «اگر هم وجود داشته باشد، نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند و پاسخی پشیمان‌کننده به دشمن می‌دهند».
اظهارات مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در حالی ایراد شده است که تنش در منطقه خلیج فارس افزایش یافته و شماری از کشورها، از جمله عمان، عراق و ژاپن، برای تنش‌زدایی و میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.
ایران هجدهم اردیبهشت، در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، برخی تعهداتش در ذیل برجام را متوقف کرد و به اروپا ضرب‌الاجلی (60) روز داد؛ هرچند این کشورهای اروپایی تأکید کردند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند.
آمریکا نیز با اشاره به «تهدیدهای جدید از سوی جمهوری اسلامی» ناو آبراهام لینکلن، بمب‌افکن‌های بی(52) و سامانه ضدهوایی پاتریوت را به منطقه اعزام کرده است.
فشار حداکثری آمریکا که بیش از یک سال پیش با خروج این کشور از برجام آغاز شد، نظام جمهوری اسلامی را در موقعیت سختی قرار داده است. حسن روحانی می‌گوید که «در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط این روزها مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم.»
]آقا] ی روحانی برای مدیریت وضعیت کنونی که به گفته او قابل مقایسه با دوران(8) ساله جنگ با عراق است، خواهان «اختیارات ویژه» برای ریاست جمهوری شده است. همان «اختیارات ویژه»ای که [آقا] ی خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری‌اش از آنها برخوردار بود. البته چند ساعت پس از این گفته،  رئیس جمهور اسلامی در دیدار دیگری مدعی شد «طی هفته‌های گذشته به ‌خاطر وحدت و برنامه‌ریزی درست توانسته‌ایم از شرایط بسیار سختی عبور کنیم و امروز شرایط ما به مراتب از هفته‌های گذشته بهتر است.»
 در چند ساعت فاصله این دو دیدار چه رویدادیبه وقوع پیوسته که کشور از شرایط اضطراری به وضعیت بهتر رسیده است؟! این یکی از معجزاتی که رئیس دولت «تدبیر و امید» در مورد آن، مانند بسیاری دیگر از مسائل، سکوت اختیار کرده است.
این امر در تاریخ(25،5،2019) یک سایت سوئدی منتشر گردید که بخشی از آن را با ترجمه فارسی در ذیل هر پاراگرافِ متن[ سوئدی] افزوده ام.
USA:s besked att skicka trupper till Mellanöstern möter starka reaktioner från Iran, som hotar med att sänka amerikanska skepp till havets botten om de begår “den minsta dumhet”.
Iran kan sänka amerikanska stridsskepp med hjälp av robotar och hemliga vapen, rapporterar iranska nyhetsbyrån Mizan.
– USA skickar krigsfartyg till regionen. Om de begår den minsta dumhet så kommer vi att sänka skeppen och deras besättning till havets botten, likaså flygplanen, säger general Morteza Qorbani, en av den iranska militärledningens rådgivare, till nyhetsbyrån.
Donald Trump meddelade under fredagen att USA skickar 1 500 soldater till Mellanöstern – styrkor som syftar till att skydda amerikanska intressen efter påstådda hot från iranskt håll.
یک روز پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعزام (1500) نیروی نظامی جدید به خاورمیانه، مشاورعالی سرکرده سپاه پاسداران تهدید کرد: ناوهای آمریکا را با سلاح‌های سِری غرق می‌کنیم.
پاسدار مرتضی قربانی در گفتگو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت:« آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا (2)  ناو جنگی وارد منطقه کردند، این (2) ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.»
مشاورعالی سرکرد سپاه پاسداران در ادامه تهدیدهای تروریستی خود با اشاره تلویحی به گروههای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه گفت: «وقتی شعاع دوستداران ما به دریای مدیترانه و دریای سرخ می‌رسد، دلیلی برای ترس از دشمن وجود ندارد.» ( در نوشتاری به تفصیل متحدان جنگ نیابتی مورد تحلیل قرار گرفت)
این در حالیست که آمریکا، بارها هشدار داده که هرگونه حمله احتمالی حکومت ایران یا گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی به منافع آمریکا، با واکنش سریع و قاطع ایالات متحده مواجه خواهد شد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید که هم اکنون در ژاپن بسر می برد، امروز(25،5،2019) در توکیو اعلام کرد که اطلاعات ایالات متحده در مورد تهدیدات از سوی رژیم ایران عمیق و جدی است.
Försvarshögkvarteret Pentagon hävdar att revolutionsgardet, en gren av den iranska försvarsmakten, ligger bakom sabotaget av fyra fartyg i vattnen utanför Förenade arabemiraten.
– Vi kommer att skicka ett relativt litet antal soldater, främst i skyddssyfte, sade Trump på fredagen och tillade:
– Några väldigt begåvade människor reser till Mellanöstern just nu. Och vi kommer att få se vad som händer.
 پنتاگون با اشاره به ماهیت «دفاعی» این نیروها تأکید کرد:« که رویکرد آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده و اقدام اخیر به معنای ترغیب به مخاصمه‌های بیشتر نیست؛ جان بولتون نیز با اشاره به رویدادهای اخیر در عربستان، عراق و دریای عمان گفته است «تجلی نگرانی‌ها» درباره ایران است.»
خبر اعزام حدود (1500) نیروی تازه به خاورمیانه را در جمعه تاریخ(24،5،2019) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، و پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا،در خصوص گسیل داشتن نیروها و تجهیزات نظامی اعلام کردند که هدف از آن «حفاظت بیشتر از نیروها و تجهیزات آمریکایی در منطقه» و «پاسخی از روی احتیاط به اطلاعات موثقی درباره تهدیدهای ایران است»
Iran har tillbakavisat att landet skulle utgöra ett hot mot amerikanska intressen i regione Det är istället USA som utgör ett hot mot den internationella freden, enligt Irans utrikesminister Javad Zarif.
– Ökad amerikansk närvaro är väldigt farligt. Det är ett hot som måste konfronteras, säger Zarif till nyhetsbyrån IRNA.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران افزایش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را برای صلح و امنیت «بسیار خطرناک” خوانده و گفته است باید “با آن برخورد شود.»
تنش‌ها میان ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر شدت گرفته و آمریکا ناوهای جنگی، سیستم پاتریوت و بمب‌افکن‌های بی(52) به منطقه اعزام کرده است.آقای ظریف در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته است ادعاهای آمریکا در باره کشورش، برای «توجیه سیاست‌های خصمانه و برای تنش‌آفرینی در خلیج فارس است.»
USA har tidigare skickat hangarfartyg samt bomb- och stridsflygplan till Mellanöstern med hänvisning till vad som sägs vara hot från Iran eller
Teherantrogna gruppet
افزون بر موارد یاد شده در بالا
 «علی خامنه ای» رهبر نظام جمهوری اسلامی بار دیگر مسئولیت خود در توافق هسته ای با قدرت جهانی موسوم به برجام را رد کرده است!
تایید اجرای برجام و فشار به مجلس برای تصویب آن
«علی خامنه ای» رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران بار دیگر مسئولیت خود در توافق هسته ای با قدرت جهانی موسوم به برجام را رد کرده است.
[آقا] ی خامنه ای در مراسم افطاری که برای شماری از دانشجویان برگزار کرده بود اظهار داشت:
«تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند. خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. نامه‌ای که درباره‌ برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ رهبری این نیست که وارد بشود… آن طورکه برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم».
با توجه به اینکه [آقا] ی خامنه‌ای تا زمان اجرای توافق، برجام را تصویب نکرد، دولت این توافق را به اجرا نگذاشت. رهبر موقت خواستار دخالت مجلس در تایید این توافق بود در حالی که دولت با این کار مخالف بود و چنین اقدامی از سوی مجلس را به ضرر ایران می‌دانست زیرا دیگر طرف های برجام قرار نبود اقدام مشابهی در مجالس خود انجام دهند.
به هر روی، موضوع به مجلس رفت اما در روز رای گیری در شرایطی که برخی از نمایندگان اصولگرای موافق تایید آن نبودند، خبر داده شده که «علی اصغر حجازی» از اعضای پرنفوذ دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس از ضرورت تایید برجام گفته بود. توافق هسته ای در جلسه ای کمتر از نیم ساعت در صحن مجلس سپس در شورای نگهبان تایید شد.(!)
[آقا] ی خامنه‌ای سپس در نامه ای مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص اجرای برجام را تایید کرد. این مصوبه مربوط به حدود دو ماه پیش از مصوبه مجلس شورای اسلامی بود. یعنی مجلس دو ماه به شکل صوری و نمایشی مشغول بررسی برجام بود و تایید آن هم با فشار دفترخامنه ای صورت گرفت.
حال آنکه [آقا]ی خامنه ای پس از به دست آمدن برجام احتمال داده بود که ممکن است برجام توسط نهادهای جمهوری اسلامی حتی  مصوب نگردد.
براین مبادی تایید اجرای برجام بدون فشار دفترخامنه‌ای به مجلس در حالی که مخالفان آن قابل توجه بودند، به آن سرعت ممکن نبود. مصوبه شورای عالی امنیت ملی هم در پذیرش برجام تا زمانی که از سوی رهبر تایید نمی‌شد، قابلیت اجرا نداشت.  خامنه‌ای از طریق تایید و هدایت دونهاد جمهوری اسلامی برجام را که خود نقشی حیاتی از ابتدا در شکل گیری آن داشت، وارد مرحله اجرا کرد. اگر مخالفتی با آن داشت می‌توانست از تایید آن خودداری کند!
و این در حالی است که خامنه‌ای در تازه ترین تلاش برای رفع مسئولیت از خود در پرونده برجام (!)،از دانشجویانی که در مراسم افطاری او شرکت کرده بودند خواسته تا نامه اش در تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی را بخوانند. وی  در این نامه با وارد کردن شروط تازه ای به برجام پس از نهایی شدن، این توافق و دولت را مسئول اجرای این شروط کردن، راه خود را برای مسئول نشان دادن دولت و انکار مسئولیت از خودش باز کرد. این روش، یعنی دخالت در جزئیات و فرار از مسئولیت، الگوی و متد اخلاقی او در سی سالی است که از رهبری‌اش می گذرد.
حال آنکه به موجب قانون اساسی ( فصل اختیارات رهبر؛ اصل یکصدودهم) جمهوری اسلامی سیاستگذاری های کلان داخلی و خارجی به ویژه در خصوص مقاوله نامه ها، قراردادها، پیمان نامه‌ها و….  و تعیین آن‌ها برعهده «رهبر اسلامی» است.
 بدین سان با توجه به اینکه برجام با مسئولیت او امضاء شد؛ اکنون به دروغ سلب مسئولیت می نماید!
البته پرسش هایی که مطمح نظر قرار دارد اینکه:
چرا [آقا] ی خامنه ای به طور مکررمنکر نقش و مسئولیت خود در تصویب برجام می شود؟
 آیا واقعا مسئولیت اصلی این توافق با شخص دیگری به جز اوبوده است؟
نیره انصاری، حقوق دان، نویسنده، پژوهشگر و کوشنده حقوق بشر
25،5،2019
4،3،1398

منبع:پژواک ایران

حقیقت مانا