اعتراضات کارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز- نماینده کارگران: آیا سکوت خیانت نیست؟

۰۷ آذر ۱۳۹۷

بیست وچهارمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و نوزدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران. با وجود منع برگزاری هرگونه تجمع در شهر شوش، کارگران معترض هفت‌تپه مقابل فرمانداری شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. اعتراضات کارگران فولاد اهواز هم ادامه یافت. کریم سیاحی، نماینده کارگران فولاد اهواز در سخنانی پربازتاب این پرسش را فریاد زد: آیا سکوت خیانت نیست؟

بیست وچهارمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه با وجود منع برگزاری هرگونه تجمع در شهر شوش (عکس: آرشیو)

تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش

روز گذشته (سه‌شنبه) فرمانده نیروی انتظامی شوش با انتشار بیانیه‌ای هرگونه تجمع در سطح این شهر را ممنوع اعلام کرد. با این‌حال کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه برای بیست و چهارمین روز پیاپی مقابل فرمانداری شهر تجمع کردند. «درود بر کارگر، مرگ بر ستمگر» از شعارهای کارگران معترض هفت‌تپه در تجمع چهارشنبه ۷ آذر مقابل فرمانداری شوش بود.

Video Player

00:00
00:45

کارگران معترض خواهان آزادی اسماعیل بخشی، نماینده خود هستند که همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی از یکشنبه گذشته تاکنون در بازداشت به سر می‌برد. علاوه بر این آن‌ها خواهان خلع ید از بخش خصوصی و واگذاری نیشکر هفت‌تپه به دولت یا اداره این مجتمع عظیم با مدیریت شورای کارگری‌اند. دولت روحانی اما با این خواسته‌ها مخالفت کرده است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۷ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران اعلام کرد که دولت استاندار و برخی از وزیران ذی‌ربط را مأمور کرده که به حقوق کارگران برسند و کارخانه را به شرایط تولید بازگردانند.

از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران هفت‌تپه، فقط دو ماه آن پرداخت شده. قرار است که دستمزد دو ماه باقی‌مانده کارگران در دی سال جاری پرداخت شود. رتبه‌بندی شغلی کارگران و وضع «کارگران اقبالی» (کارگران فصلی) هفت‌تپه نیز همچنان در ابهام قرار دارد.

تجمع اعتراضی کارگران فولاد اهواز

فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بر ادامه اعتراض کارگران مجتمع فولاد اهواز و راهپیمایی و تجمعات آن‌ها در این شهر دلالت دارند. در نوزدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران شعارها تغییر نکرده بود:

    •  «کارگر می‌میرد – ذلت نمی‌پذیرد»
    •  «ما کارگران آهنیم – ریشه ظلمو می‌کنیم»
    • «نه حاکم نه دولت – نیستن به فکر ملت»
    • «نصر من‌الله و فتح قریب – مرگ بر این دولت مردم‌فریب»
Video Player

00:00
00:31

کارگران فولاد اهواز خواهان راه‌اندازی خط تولید، ‌بازگرداندن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند. بانک ملی ایران اما می‌گوید بنگاه‌داری از وظایفش نیست و بر ضرورت واگذاری این مجتمع صنعتی به بخش خصوصی تأکید می‌کند.

در یکی از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کریم سیاحی، نماینده کارگران فولاد اهواز پرسشی را مطرح می‌کند: آیا سکوت خیانت نیست؟

Video Player

00:00
01:14

گروهی از دانشجویان دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه تهران با کارگران فولاد اهواز اعلام همبستگی کردند.

Bild auf Twitter anzeigenBild auf Twitter anzeigen

محمد خانی@mohammadkhani57

تجمع دانشجویی همبستگی با کارگران و

فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم
هفت‌تپه‌ی خوزستان، الگوی زحمت‌کشان
نان کار آزادی اداره‌ی شورایی

چهارشنبه، دانشکده‌ی هنرهای کاربردی دانشگاه تهران

Weitere Tweets von محمد خانی ansehen

بیشتر بخوانید:

 

سایت حقیقت مانا

Scroll To Top