از هر سو که بنگری هراس می بارد از خامنه ای

سیامک نادری

از حوادث آبان ۹۸تا به امروز، چیزی جز بازتاب انکار ناپذیر هراس و هلاک گشت در روح و روان خامنه ای از شرایط بحرانی داخلی و بین المللی به نمایش نمی گذارد:

شلیک اشتباهی موشک کروز از ناو جماران به شناور کنارک در یک تمرین نظامی و کشته شدن نیمی از خدمه آن( ۱۹تن) در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه، درحالیکه جهان سراسر درگیر قرنطینه تاریخی و ایجاد فاصله اجتماعی و ارتباط بر اثر ویروس کرونا است، اجرای مانور نظامی خود گویای هراس رو به هلاک خامنه ای و پس لرزه های آبان ۹۸ و کرونا است. در حالیکه این ویروس بزرگترین چالش بشریت پس از جنگ جهانی دوم است پیش و بیش از اینکه خطای شلیک مورد بحث باشد، اساساً «نیاز و ضرورت» برگزاری مانور نظامی «جنگی» با  سلاح موشکی و دریایی،‌ زیر سوال قرار می گیرد. از منظر سیاسی این امر نشانگر سمت و سوی ویرانگر و هراس پایان ناپذیر خامنه ای برای بقا است  و نمی توان آنرا در مقیاس یک اشتباه  و حادثه و یک خطای انسانی در یک مانور نظامی بررسی کرد.       

زنجیره حوادث از شلیک اشتباهی امروز « ناو جماران» به کشتی « کنارک» خودی، توئیت خامنه ای و باز طرح « روضه نرمش تاریخی امام حسن »، آمادگی بدون شرط تبادل زندانی با آمریکا از زبان سخنگوی دولت و جواد ظریف، ممنوع شدن حزب الله لبنان در آلمان و… گرفته، تا نگاهی اجمالی به پیش از شروع این داستان و کشته شدن قاسم سلیمانی( ۱۳دی ماه)، هراس از تهدید ترامپ مبنی بر حمله به « مراکز فرهنگی» و به تعبیر ایادی رژیم «بیت رهبری»( ۱۵دی ماه)، )، و شلیک ناشی از هراس به هواپیمای اوکراینی (۱۸دی ماه)، در این چرخه ی هراس و هلاک گشت… توأمان افتضاح شلیک به «کنارک»ی و به التماس افتادن برای مذاکره با شیطان بزرگ امریکا، همه و همه یک معنا و مفهوم را بازتاب می دهند: قوز بالای قوزی دیگر و سایه هراس و اضطراب هر دم فزاینده ای بر روح و روان و عملکرد خامنه ای.

خامنه ای در سن ۸۱سالگی و بنا به توصیف خود که « جسم علیلی هم دارد» و بدون انتخاب یک جانشین مورد وثوق همگانی در درون رژیم، و با تشدید شکاف و جناح بندی ها و از قضا چند پاره گی های درونی هر یک از این جناح ها…پس از انتخابات مجلس روبرو است، و بطور اخص با شروع قیام آبان ۹۸ و صدور فرمان کشتار ناشی از هراس گسترش قیام و سرنگونی، درحالی که قیام های عراق و لبنان و…نیز خاکریز های رژیم را شکافته بود، و پس از چرخش سیاست امریکا و کشتن قاسم سلیمانی «پیشانی جنگی برون مرزی » رژیم، اگرچه وعده « انتقام سخت» از امریکا را می داد، اما درعمل برای حمله با پایگاه امریکایی الاسد درعراق، ناگزیر از اطلاع رسانی و هماهنگی با امریکا می گردد، تا بدین شکل بتواند ضعف و هراسش را پنهان ساخته و صورت عمود خیمه نظام را با یک سیلی خفیف، سرخ نگه دارد.

اگر چه بیشتر مؤلفه های فوق عطف به مسائل بین المللی و مشخصاً امریکا است، اما بی شک آنچه باعث گُرگیجه های خامنه ای شده است،‌ نه مسائل خارجی به مثابه شرط، بلکه نگرانی از مبنا و از داخل و درون جامعه است، آتشی که از آبان ۹۸ به بعد از زیر خاکستر بیرون آمده و مردم برخلاف سالهای پیشین زبان بازکرده و هر دم احتمال زبانه کشیدن آتش قیام درچشم انداز قرار دارد. آنچنانکه مشابه همیشه ها و به وقت ضرو، محمد خاتمی « ماشین اورژانس نظام» بمثابه شاخص مهره ای « برای نجات و حفظ نظام » باز به میدان آمده و دل می سوزاند برای خشونت دوطرفه مردم و رژیم، و این بدان معنی است که درغرقاب بحرانهای نظام، اوضاع بسیار خیط است و خراب.

برآیند وضعیت لاعلاج کنونی برای خامنه ای در تمامی زمینه های سیاسی، استراتژیک و اقتصادی سرو ته یک کرباس است. نه اینکه علائم بالینی این بیمار خیلی وضعیت مناسب، خوب و زیبایی داشت، حالا آبله هم درآورده، «کرونا». و سال جاری، با بودجه و فروش نفتی که دخلش به خرجش نمی ارزد.

دولت برای بودجه سال جاری، صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت بشکه‌ای ۵۰ دلار را گنجانده است، در حالی که صادرات در چهار ماه گذشته زیر ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده و اکنون قیمت نفت ایران به زیر ۱۱ دلار رسیده که عملا سودی نصیب جمهوری اسلامی نمی‌کند؛ زیرا شرکتها و سازمان‌های بین‌المللی هزینه تولید نفت ایران را حدود ۱۲ دلار و ۶۰ سنت ارزیابی می‌کنند.

به همین سبب پس از لاف و گزاف «انتقام سخت» نرمک نرمک می رسد به نرمش و ارسال توئیت و مرحله ی «نرمش تاریخی سخت».

در روزهای ابتدایی کرونا، از حیث فرو کش کردن مسائل امنیتی( اعتراضات مردمی ) که از قضا برای خامنه ای مهمترین مؤلفه نظام است، فرصت و نعمتی بود تا تحت قرنطینه اجتماعی، از این ستون به آن ستون فرجی باشد برای احساس آرامش خاطر برای امنیت داخلی نظام. اما ضریب بحرانهای پساکرونا، آورهای سیاسی امنیتی بسا سنگین تری برای نظام درپی خواهد داشت.

چه بخواهیم و چه نخواهیم باید آماده چنین دورانی باشیم، یعنی « نقطه، سرخط، برمی گردیم به قیام». زیرا پس از انتخابات مجلس در ۲ اسفند۹۸، و پایین ترین نرخ مشارکت از سال۵۷ تاکنون، همچنانکه هیچ راه حلی برای خامنه ای برای بقا نمانده است، برای مردم نیز هیچ راه حلی بجز تغییر و بزیر کشیدن این نظام متصوّر نیست. حال با دل خوشکنک۴صفر یا بدون کسر ۴صفر، باید تمامت این نکبت صفر بزرگ تاریخی سایه افکنده برمیهن و جان مردم را بزیر کشید. بله« نقطه، سرخط، در اولین فرصت ممکن پس از قرنطینه اجتماعی، باز برمی گردیم به قیام»

ضمیمه :

۱- دویچه وله: شلیک به شناور کنارک؛ ۱۹ کشته و ۱۵ مجروح

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%DB%B1%DB%B9-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%88-%DB%B1%DB%B5-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D9%88%D8%AD/a-53387881

۲- ایران اینترنشنال: افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تکرار نرمش قهرمانانه پس از تجلیل توییتری علی خامنه‌ای از صلح امام حسن

حساب رسمی خامنه‌ای در توییتر روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه نوشت: «من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. او حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد براى اینکه دیدبانى اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسلهاى آینده‌ى تاریخ را در موقع خود انجام دهد.»

خامنه‌ای سال ۱۳۹۲ در آغاز مذاکرات هسته‌ای با ارجاع به کتاب صلح امام حسن که خود تالیف کرده بود، سیاست نرمش قهرمانانه را طرح کرد و گفت: «نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است.»

خامنه‌ای در ۱۴ شهریور ۹۲ و در جریان دیدار با رییس و اعضای مجلس خبرگان گفت:«نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه‌ عرصه‌های سیاسی، یک كار مطلوب و مورد قبول است» اما «این مانور هنرمندانه نبایستی به معنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجه به آرمانها باشد.»

 افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تکرار نرمش قهرمانانه پس از تجلیل …

۳- رادیو فردا: علی ربیعی، سخنگوی دولت روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت: «بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم.»

وی حتی تأکید کرد:« تاکید کرد برای انجام این کار نیازی به «قرار دادن میانجی نیست» و دفتر حفاظت منافع ایران می‌تواند جزئیات و زمان مبادله را به دولت آمریکا اعلام کند.»

سخنگوی دولت حتی به التماس پرداخته ودر ادامه می افزاید:« دولت آمریکا را متهم کرده که تاکنون از دادن پاسخ به اعلام آمادگی حکومت ایران خودداری کرده ولی در ادامه تاکید کرده که شواهد نشان می‌دهد دیدگاه آمریکا تغییر کرده و «نسبت به گذشته آمادگی بیشتری» دارد.»

https://www.radiofarda.com/a/ali-rabiei-prisoner-exchange-usa/30603773.html

فعالیت حزب‌الله لبنان در آلمان کاملاً ممنوع شد۴-

30 April 2020

خبر غافلگیرکننده بود. اقدام پلیس آلمان نیز: سحرگاه پنجشنبه ۳۰ آوریل/ ۱۱ اردیبهشت \پلیس آلمان در شهرهای مونستر، دورتموند، برلین و برمن مساجد و انجمن‌های فرهنگی را که محل دیدار و گفت‌وگوی حامیان و اعضای حزب‌الله لبنان در آلمان بود تفتیش کرد.

۵ – هشدار محمد خاتمی درباره تولید «سیکل خشونت متقابل حکومت و مردم.

 

خاتمی با بیان اینکه جامعه برای «ابراز نارضایتی و رهایی از نا امیدی میل به خشونت پیدا کند و طبعا ممکن است حکومت به خشونت متقابل متوسل شود»، هشدار داد: «این سیکل باعث می‌شود که نفرت و خشونت از هر دو طرف زیادتر شود و مشکل بسیاری به وجود بیاید.»

۶- قیام مردم عراق و لبنان در سراسر خاکریزهای منطقه ای و ادامه قیام درعراق در روزهای اخیر، چشم انداز تیره و تاری استراتژیکی را پیش روی خامنه ای قرار داده است.

 

ادامه تظاهرات در بغداد و دیگر استان‌های عراق – خبرگزاری آناتولی

۷- هزینه تولید نفت ایران از قیمت نفت پیشی گرفت | دیدگاه | DW ۷- …

حقیقت مانا