اخبار خروش مردم ایران سه شنبه ۱۹ دی

وحید حیدری

تظاهرات:
روز دوشنبه ۱۸دی مردم بابل در میدان باغ فردوس؛ با شعار مرگ بر دیکتاتور، دست به تظاهرات زدند.

شخصیت ها وهنرمندان وگروهها:
به گفته نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، در حال حاضر تعداد قربانیان زندانی «سه نفر» است.

تأیید مرگ دومین بازداشتی اعتراض‌ها در ایران

یک روز بعد از تأیید مرگ یکی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در زندان اوین تهران، یک مقام قضایی در استان مرکزی مرگ یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را هم تأیید کرده و گفته که او هم خودکشی کرده است.
عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، امروز سه‌شنبه ۱۹ دی به خبرگزاری قوه قضاییه ایران گفت که آثار خودزنی روی جسد این فرد بوده و “فیلمی از لحظه خودکشی وی نیز موجود می باشد”.

به گفته محمود صادقی، نماینده مجلس ایران، حدود ۳۷۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. بنا برگزارش‌ها در شهر اراک که یکی از شهرهای محل‌ اعتراض بود، صدها نفر بازداشت شده‌اند.
دیروز دوشنبه ۱۸ دی مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌های استان تهران تأیید کرد که سینا قنبری، ۲۲ ساله در بازداشتگاه اوین جان خود را از دست داده است. به گفته این مقام مسئول سینا قنبری در دستشویی قرنطینه زندان خود را حلق‌آویز کرده است
گزارش‌های دیگری هم درباره مرگ یک بازداشتی دیگر در شهر دزفول منتشر شده است. اما هنوز مقامی رسمی به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده است.
در روزهای اخیر بسیاری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از “تکرار سناریوی کهریزک” ابراز نگرانی کرده و خواهان اطلاع‌رسانی شفاف درباره بازداشت‌شدگان و دسترسی آنها به وکیل و رسیدگی به پرونده آنها در روند قضایی قانونی شده‌اند.
به گفته مقام‌های رسمی در جریان اعتراض‌های اخیر بیش از ۲۰ نفر کشته شدند.

آتنا دائمی زندانی سیاسی:

«من هم یک شَر، فتنه گر، آشوب گر، اغتشاش گر، کف خیابانی، جنایت کار و معترضم! این ها صفاتی ست که این روزها به مردم معترض در ایران نسبت داده شده است.
مردم این روزها از فشارها و ظلم های ۴٠ساله حکومت استبدادی که هر روز بیشتر و بیشتر شد، مستقل و بدون رهبر به خیابان ها آمدند و مسالمت آمیز از مطالبات خود گفتند.اما در آن هنگام که سرکوب ها و قتل ها و ضرب و شتم و بازداشت ها شروع شد، مردم هم در دفاع از خویش و خواسته هایشان خشمگین شدند. از این خشم مردم به عنوان جنایت نام بردند، اما در واقع به کار بردن کلمه جنایت در برابر سرکوب ها و اعدام ها و ظلم های این ۴٠سال حکومت بس کوچک و حقیر است!
…از نظر من خشونت از سوی هر شخص و به هر دلیلی پذیرفتن نیست اما مدتهاست که میگویم این حکومت است که خشونت را به وجود آورده و حال آن را درو میکند!ا ین سرکوبگران هستند که باعث خشم مردم در این روزها شدند.

ما خون رگهایمان را به خون خواهان هدیه نمیکنیم بلکه آن را با افتخار تقدیم به انسانیت و حق و حقوق انسانی مان خواهیم کرد، جان و مالمان را فدای بازگشت شان ربوده شده انسان در ایران خواهیم کرد.
ما خواهان حق و حقوقمان هستیم،خواهان آزادی های فردی و اجتماعی، معضلاتی همچون فقر، بیکاری، اعتیاد،اختلاس ،فساد و فحشا، فاصله طبقاتی چشمگیر میان اقشار جامعه، خرج سرمایه های ملی برای جنگ در کشورهای همسایه در حالی که مردم ایران در فقر به سر میبرند، عدم وجود آزادی های بیان، عقیده و مذهب، عدم برابری زنان و مردان، عدم امنیت شغلی و اقتصادی، عدم به رسمیت شناختن اقلیت های مذهبی و قومی و محرومیت آنها از تحصیل و حقوق شهروندی و آزار و اذیت های آنها، آزار کودکان و افزایش آمار کودکان کار و خیابانی، وجود موانع بسیار برای تحصیل، ازدواج و تفریحات جوانان .
عجین شدن دین و سیاست که منجر به سیاست گذاری های ناکار آمد و توجیه جنایتهای حکومت شده است … من به عنوان یک فعال حقوق بشر که اکنون در زندان به سر می برم یاداور میشوم که در کارنامه مبازرات و فعالیتهای حقوق بشری، اجتماعی و سیاسی ام هیچ عمل خشونت آمیزی نداشته ام ولی به ٧سال زندان محکوم شدم و اکنون در زندانم، همچون صدها زندانی سیاسی دیگر!

ما نسل سوخته انقلاب تحریف شده ۵٧ و نسل سوخته جنگ ٨ساله و نسل سوخته سرکوبها و اعدام های دهه ۶٠هستیم، ما فراموش شدگانیم و جز نعره سلاحی نیست! در این روزها که بیش از هر روز دیگری دوست داشتم آزاد بودم و در کنار مردم ، در این روزها که بیش از هر روزی از زندانی بودنم بغض دارم و غمگینم ، از پشت همین میله های زندان اوین، از داخل بند زنان این زندان خطاب به مردم شریف ایران خواهم گفت اگر آزادی خواهی و حق خواهی شما جنایت تلقی میشود، من هم در کنار شما با افتخار یک جنایت کارم!

رژیم :‌
در تجمع‌های اخیر ایران «سه هزار و ۷۰۰ نفر» بازداشت شده‌اند
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس

یک نماینده مجلس اعلام کرد که در تجمع‌های اخیر در ایران سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
محمود صادقی روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، «آمار کل» افراد بازداشت شده در تجمع‌های اخیر را سه هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد.
رایزنی وزارت آموزش و پرورش با مقام‌های قضایی و امنیتی در مورد دانش‌آموزان بازداشتی

وزیر آموزش و پرورش ایران در کنار فرمانده نیروی انتظامی در همایشی در مهر ماه ۹۶

وزیر آموزش و پرورش ایران بدون اشاره مستقیم به بازداشت شماری از دانش‌آموزان در اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر خبر داده است که رایزنی‌ها با وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی برای «حل مشکلات این دانش‌آموزان» ادامه دارد.

احتمال افزایش تعداد معترضانی که در زندان «خودکشی کرده‌اند»

خامنه‌ای در مورد اعتراضات و خطاب به ترامپ: بی‌جواب نخواهد ماند
رهبر جمهوری اسلامی تجمع‌های روزهای اخیر را «آتش‌بازی»، «شیطنت‌کاری» و «پاتک دشمن» خواند و ضمن متهم کردن کشورهای آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به سازماندهی این تجمع‌ها اعلام کرد که پول این تجمعات را یک دولت «خرپول» منطقه داده‌است.

او اضافه کرد: «دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند، بنابراین باید زخم را خوب کنید و نگذارید به‌وجود آید چرا که اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمی‌گذارد.»

او تاکید کرد که همه مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره مسئول‌ا‌ند و باید به مطالبات مردم پاسخ دهند: «همه ماها، من نمی‌گویم باید دنبال بکنند، خود بنده هم مسئولم، همه‌مان باید دنبال کنیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا، سازمان مجاهدین و عربستان را مسئول ناآرامی‌های ایران دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا، سازمان مجاهدین و عربستان را مسئول ناآرامی‌های ایران دانست
آیت‌الله خامنه‌ای که در اوج بحران و اعتراضات اخیر ایران وعده داده بود که حرف‌هایش را خواهد زد، طی سخنانی مفصل با لحنی مداراجویانه گفت که مطالبات به‌حق مردم را باید از حرکات تخریب‌گرانه جدا کرد.‌ با اینحال او گفت که “اغتشاشات اخیر” توسط مثلث آمریکا، یک دولت پولدار خلیج فارس و سازمان مجاهدین خلق طراحی شده است.
مثلت فعال توطئه
آیت‌الله خامنه‌ای سپس توضیح داد که در “توطئۀ اخیر” یک مثلث فعال بوده است. او گفت: “نقشه، مربوط به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. چند ماه هم هست که دارند نقشه می‌کشند: اینکه بیاییم از شهرهای کوچک شروع کنیم و به طرف مرکز بیاییم”. او بدون نام بردن از عربستان افزود: “پول هم از یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است. خب این کارها خرج دارد باید پول بدهند. آمریکایی‌ها که حاضر نیستند پول خرج کنند… ضلع سوم هم پادویی سازمان منافقین (مجاهدین) بود”.
خامنه‌ای گفت که سازمان مجاهدین خلق از ماه‌ها قبل آماده بوده است که “کسانی را در داخل کشور پیدا کند که بیایند به مردم فراخوان بدهند و علیه گرانی شعار بدهند، با این شعار یک عده‌ای را جذب کنند و بعد خودشان بیایند وسط و مردم را هم دنبال خودشان بکشند”.
او افزود: “برای سازماندهی عملیات، دو قرارگاه فرماندهی در همسایگی ایران تشکیل شده بود، یکی از این قرارگاهها برای هدایت عملیات در فضای مجازی بود و قرارگاه دوم برای مدیریت اغتشاش‌ها که هر دو قرارگاه به وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فرماندهی می‌شد و پیروزی خود را نیز قطعی می دانستند”.
او همچنین با تشکر از مسئولان امنیتی و انتظامی افزود: “در قضایای اخیر باید میان جوان و نوجوانی که تحت تأثیر هیجان فضای مجازی حرفی زده و کاری کرده با کسانی که جزو پادوهای آمریکا و ضد انقلاب هستند فرق گذاشت… با کسانی که هیجانی وارد ماجرا شده‌اند چه دانشجو، چه غیر دانشجو باید صحبت و روشنگری کرد اما کسی که پادوی منافقین است و آدم می کشد حسابش جداست”.

حمایت جهانی:
دولت آلمان احضار سفیر ایران در برلین را تایید کرد
روز سه‌شنبه دولت آلمان احضار علی ماجدی ، سفیر ایران در برلین را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سفیر ایران پیش از تعطیلات کریسمس به وزارت خارجه آلمان احضار شده بود ولی این دیدار تنها پس از انتشار گزارش آن در رسانه های آلمانی علنی شد.
به گفته وزارت خارجه آلمان در دیدار سفیر ایران با مقامات این وزارتخانه به وی گفته شده که جاسوسی در مورد افراد و موسساتی که با دولت اسرائیل رابطه دارند نقض آشکار قوانین آلمان است. دولت آلمان به ایران هشدار داده است که با اینگونه فعالیتها برخورد خواهد شد.
سایت حقیقت مانا – سیامک نادری ۱۹/دی/۱۳۹۶